ارائه چارچوب توسعه ذهن آگاهی حسابرسان
مجتبی کرمیان
1
(
دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، دانشکده حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران.
)
عبدالرضا محسنی
2
(
استادیار و عضو هیات علمی، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران.
)
مصطفی قاسمی
3
(
عضو هیئتعلمی گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
)
کلید واژه: ذهن آگاهی, دلفی فازی, تحلیل اکتشافی, رویکرد فراترکیب, حسابداری رفتاری.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه چارچوبی برای توسعه ذهنآگاهی حسابرسان با استفاده از یک رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) است. در رویکرد کیفی، به منظور شناسایی فاکتورهای مؤثر بر ذهن آگاهی حسابرس، از روش فراترکیب استفاده شد و با مروری نظاممند بر روی مطالعات داخلی و خارجی، تعداد 35 شاخص استخراج گردید. به منظور سنجش روایی، پرسشنامهای بر مبنای رویکرد دلفی فازی طراحی و در اختیار تعداد 38 نفر از اساتید با حداقل 5 سال سابقه کاری در حوزه حسابرسی و تحصیلات دکتری که در حوزه علوم مالی رفتاری مقالاتی منتشر کردند، قرار داده شد. به منظور سنجش پایایی شاخصها از آلفای کرونباخ و به منظور طبقه بندی شاخصها از تحلیل عاملی اکتشافی با تکیه بر دیدگاه 270 نفر از کارشناسان حوزه حسابرسی با حداقل سه سال سابقه کاری فعال در موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس اوراق بهادار و مقیم تهران، استفاده شد. در نهایت تعداد 27 شاخص در 7 دسته تمرکز در لحظه، حفظ اخلاقیات، دانش فراشناختی، عدم واکنش نامعقول، فعالیت آگاهانه، کنترل توجه و مهارت فراشناختی قرار گرفتند. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، ذهن آگاهی، ناشی از تخصص و شناخت حسابرس است و لذا بر این موارد در راستای افزایش کیفیت حسابرسی باید تمرکز شود. در نهایت، الگوی ذهنآگاهی استخراج و تدوین شده در پژوهش حاضر میتواند به عنوان ابزاری موثر در راستای ارزیابی حسابرس با امید به تنظیم مطلوب و قابل اتکاتر گزارشهای حسابرسی بکار گرفته شود.
چکیده انگلیسی :
The purpose of this study is to provide a framework for evaluating the Iranian auditors mindfulness using a mixed approach (quantitative and qualitative).First, a meta-synthesis method was used and 35 indicators were extracted. In order to measure the instrument validity and reliability of indicators, the Fuzzy Delphi method and Cronbach's alpha were used, respectively. Then, using the EFA method, the 27 indicators were placed in 7 categories focusing on the moment, maintaining ethics, metacognitive knowledge, not reacting irrationally, conscious activity, sustentation control, and metacognitive skill. Based on the results, mindfulness is a result of the auditor's expertise and knowledge, and therefore, these issues should be focused on in order to increase the quality of the inspection results. Finally, The mindfulness model extracted and developed in the present research can be used as a constructive tool in the auditor's evaluation with the hope of setting the inspection reports more increasingly reliably.