ارزیابی تاثیر لحن گزارشگری مالی و خوانایی صورتهای مالی بر ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
آرش به داش
1
,
احسان رحمانی نیا
2
,
رضا تهرانی
3
,
علی اکبر چهارمحالی
4
1 - گروه حسابداری ، واحد تهران شمال ؛ دانشگاه آزاد اسلامی ؛ تهران ؛ ایران
2 - استادیار مدیریت و علوم اجتماعی گروه حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
3 - گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت ؛ دانشگاه تهران ؛ تهران ؛ ایران
4 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ", لحن گزارشگری مالی ", , ", خوانایی صورتهای مالی ", , ", ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران شرکتها", ,
چکیده مقاله :
سهامداران و سایر استفاده کنندگان به منظور اتخاذ تصمیمات مناسب، نیازمند اطلاعات سودمند هستند. در میان اطلاعات سودمند، اطلاعات مربوط به گزارشات مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا گزارشات مالی در ارزیابی چشم انداز آتی شرکتها نقش مهمی ایفا می نماید؛ بطوریکه بازار سرمایه نسبت به قابلیت اتکای گزارشات مالی کاملاً حساس است در سال های اخیر جنبه های مختلف اطلاعات کیفیِ گزارشهای مالی، مورد توجه قانون گذاران، نهادهای ناظر و نهادهای حرفه ای فعال در بازار سرمایه قرار گرفته است. در این تحقیق سعی گردید از سایر جنبه هایی که از دیدگاه سایر محققین مغفول مانده است مورد بررسی قرار گیرد بنابراین هدف اصلی این تحقیق ارزیابی تاثیر لحن گزارشگری مالی و خوانایی صورتهای مالی بر ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران می باشد.برای انجام این تحقیق نمونه ای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری انتخاب گردید . این پژوهش، برای دوره 1394 الی 1399 در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت. روش آماری مورد استفاده در این تحقیق روش رگرسیون چند متغیره به شیوه پانل دیتا می باشد.نتایج حاصل شده از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بهبود در لحن گزارشگری مالی و خوانایی صورتهای مالی باعث افزایش در میزان ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران شده است.
Abstract
Stakeholders and other users need useful information in order to make the right decisions. Among the useful information, information related to financial statements is of special importance; Because financial statements play an important role in assessing the future outlook of companies; As the capital market is quite sensitive to the reliability of financial reports, in recent years, various aspects of qualitative information of financial reports have been considered by legislators, regulators and professional institutions active in the capital market. In this research, we tried to examine other aspects that have been neglected from the perspective of other researchers. Therefore, the main purpose of this research is to evaluate the effect of financial reporting tone and readability of financial statements on companies' value creation from the perspective of shareholders. One of the companies listed on the Tehran Stock Exchange was selected using the sampling method. This research was conducted for the period 1394 to 1399 in Tehran Stock Exchange. The statistical method used in this research is multivariate regression method using data panel method. The results of testing the research hypotheses showed that the improvement in financial reporting tone and readability of financial statements has increased the value creation of companies from the perspective of shareholders. .
Keywords: financial reporting tone, readability of financial statements, value creation of companies from the perspective of company shareholders
بلکویی، احمد ریاحی. (1398). تئوریهای حسابداری. ترجمۀ علی پارسائیان، چاپ سوم، تهران، انتشارات ترمه.
بنیمهد، بهمن، عربی، مهدی و شیوا حسن پور. (1395). پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری، تهران، انتشارات ترمه.
حساس یگانه, یحیی, توکل نیا, اسماعیل. (1400). بررسی ارتباط کیفیت گزارشگری مالی و سرمایهگذاری در داراییهای ثابت و نقش تعدیلی فرصتهای رشد. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی97-118، 13(49).
رستمی مازویی, نعمت، (1397) تبیین نقش حسابداری مدیریت در فرآیندهای کارآفرینی با تاکید بر مفهوم ارزش آفرینی، اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس،
رهنمای رودپشتی، فریدون، نیکومرام، هاشم و علیاکبر نونهال نهر. (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارشهای توضیحی حسابداری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دورۀ 19، شمارۀ 2، صص 47-72.
ریاحی نژاد, محدثه, توانگر, افسانه. (1400). تأثیر فرهنگ سازمانی بر رابطه مدیریت سود و خوانایی گزارشهای مالی"پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 13، شماره 52 - شماره پیاپی 52، زمستان 1400، صفحه 87-114
صفری گرایلی، مهدی، رضایی ،یاسر و محمد نوروزی. (1396). مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون تجربی رویکرد فرصتطلبانه. دانش حسابرسی،سال هفدهم، شمارۀ 69، صص217-230.
فیض اللهی, سلاله, لشکری زاده, مریم. (1400). تأثیر کیفیت اقلام تعهدی برنوسانات بازده سهام. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی.
گیلانی نیا, شهرام و زهرا رازقی، ()1398، بررسی تاثیر تشویش مالی بنگاه های انتفاعی بر کیفیت گزارشگری مالی و تلاطم سود، دومین همایش تدبیر مدیریت،حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار، مشهد، شرکت به اندیش آوران تدبیر قهستان،
ناظمی اردکانی, مهدی, عارف منش, زهره, دهقان دهنوی, سمیه. (1398). تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت. پژوهش های تجربی حسابداری, 8(4), 323-350.
نظری، هنگامه، حصارزاده، رضا و محمدرضا عباسزاده. (1395). بررسی تأثیر ساخت زبان گزارشهای مالی بر میزان تمایل به سرمایهگذاری. پژوهشهای حسابداری مالی، سال هشتم، شمارۀ 4، صص 55-76.
نقش بندی, نادر؛ سمانه رجب زاده و شعبان محمدی، (1397)، بررسی رابطه بین خودشیفتگی مدیران و کیفیت گزارشگری مالی، دومین کنفرانس ملی پژوهشهای نوین حسابداری و مدیریت در هزاره سوم ، کرج، دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداری ها،
نظری، هنگامه، حصارزاده، رضا و محمدرضا عباسزاده. (1395). بررسی تأثیر ساخت زبان گزارشهای مالی بر میزان تمایل به سرمایهگذاری. پژوهشهای حسابداری مالی، سال هشتم، شمارۀ 4، صص 55-76.
نیکبخت, محمدرضا, قاسمی, علی, ایمانی برندق, محمد. (1399). تأثیر خطای پیشبینی سود مدیریت بر پایداری اجزای نقدی و تعهدی سود و ارزشیابی بیش از حد سهام. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی12(46), 1-26.
Ajina A., Danielle S., Lakhal F. (2018). Corporate Disclosures, Information Asymmetry and Stock-Market Liquidity in France. The Journal of Applied Business Research, Vol. 31, pp. 223-238-.Jensen M.C.,
Baginski, S. P., Hassell, J. M. and Kimbrough, M. D. (2004). Why do managers explain their earnings forecasts? Journal of Accounting Research, Vol. 22, No.1, Pp. 1-29.
Chia-Chun Hsieh., Kai Wai Hui., Yao Zhang. (2020). Analyst Report Readability and Stock Returns. Journal of Business Financ& Accounting, Vol. 43, Issue 12-, pp. 98130Clatworthy, M., & M. J. Jones. (2001). the effect of thematic structure on the variability of annual report readability. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 14, No. 3, Pp. 311-326.
Davis, D. M, Brennan, N. M. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: Incremental information or impression management? Journal of Accounting Literature.Vol.45, No. 26, Pp. 116-195.
Fang, Xiaohua. Yutao Li., Baohua Xin, Wenjun Zhang. (2017). the Effect of Annual Report Readability on Cost of Debt. 2015 Canadian Academic Accounting Association (CAAA) Annual Conference. December 14, 2017.
Iatridis, G. E. (2016). Financial Reporting Language in Financial Statements: Does Pessimism Restrict the Potential for Managerial Opportunism?. International Review of Financial Analysis. Vol. 45, issue C, Pp 1-17
Loughran T., McDonald B. (2019).When is a liability not a liability? Textual analysis, dictionaries, and 10-Ks. Journal of Finance. Vol. 66, pp.3565-.
Louis, H. (2004). Earnings management and the market performance of acquiring firms. Journal of Financial Economics, Vol. 52, No. 74, Pp. 121-148.
Nacashima, M. and D, Zibart. (2016). Ton at the Top and shifts in Earnings Management. Journal of Forensic & Investigative Accounting. Vol. 8, Issue. 2, Pp. 1-37.
Riley, T. J. (2011). An Investigation into Managers Language Use in Earnings Press Releases.Dissertations and Theses. University of Massachusetts – Amherst.
Riley, T. J., Semin, G.R. & Yen, A. C. (2014). Patterns of Language Use in Accounting Narratives and Their Impact on Investment Related Judgments and Decisions. Behavioral Research in Accounting. Vol. 67, No. 1, Pp. 59-84.
Stanton, P., Stanton, J. & Pires, G. (2004). Impressions of an annual report: An experimental study. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 9, No. 1, Pp. 57-69
Tetlock, P. C., Saar-Tsechansky, M. & Macskassy, S. (2008). More than words: Quantifying language to measure firms’ fundamentals. Journal of Finance. Vol. 63, No. 3, Pp. 1437-1467.
Ying Liang, Iva´n Marinovic, Felipe Varas (2018) " The Credibility of Financial Reporting: A Reputation Based Approach" THE ACCOUNTING REVIEW, Vol. 93, No. 1, January 2018 pp. 317–333
Yuthas, K., Rogers, R., & Dillard, J. F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, Vol. 41, No. 2, Pp. 141-157.