بررسی نقش ویژگیهای اخلاقی و رفتاری مدیران بر سؤگیری در پیشبینیهای مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسیعلی اسماعیل زاده 1 , رضا مظاهری تهرانی 2
1 - دانشیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: رفتار فرصت&lrm, طلبانه مدیریت, سؤگیری در پیشبینیهای مالی, شفافیت شرکتی و ویژگیهای اخلاقی و رفتاری مدیران.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش، بررسی نقش ویژگیهای اخلاقی و رفتاری مدیران بر سؤگیری در پیشبینیهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این پژوهش برای بررسی ویژگیهای اخلاقی و رفتاری مدیران از پنج شاخص (رفتار نمایندگی مدیران، رفتار کوتهبینانه مدیران، رفتار مقتدرانه مدیران، توانایی مدیران و رفتار متهورانه مالیاتی از جانب مدیریت) استفاده شده است. بدین منظور دادههای مربوط به 155 شرکت برای دورهی زمانی بین سالهای 1387 تا 1399 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. الگوی رگرسیون پژوهش با استفاده از روش دادههای تابلویی با رویکرد اثرات ثابت، بررسی و آزمون شد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت، از نوع همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی است. نتایج پژوهش نشان داد، رفتار نمایندگی مدیران، رفتار مقتدرانه مدیریت و رفتار متهورانه مالیاتی از سوی مدیریت به عنوان نوعی از رفتارهای فرصتطلبانه مدیریت، با کاهش سطح شفافیت و پاسخگویی از یک سو و افزایش سطح عدم تقارن اطلاعاتی از سوی دیگر سبب افزایش سؤگیری در پیشبینیهای مدیران میشود. افزون بر این، نتایج موید آن است مدیران توانمند به دلیل توانایی بالاتر و انگیزه لازم جهت حفظ اعتبار خود در صنعت مورد فعالیت، دارای سطح برنامهریزی منسجمتر و دقت پیشبینی بالاتری بوده و سبب کاهش سؤگیری در پیشبینیهای مالی میشوند. همچنین، نتایج بیانگر آن است رفتار کوتهبینانه مدیران به عنوان نوعی رفتار فرصت طلبانه از سوی مدیریت اثر معناداری بر سؤگیری در پیشبینیهای مالی ندارد. علی اسماعیلزاده رضا مظاهری تهرانی
Abstract The purpose of this research is to investigate the role of ethical and behavioral characteristics of managers on bias in financial forecasts in companies admitted to the Tehran Stock Exchange. In this research, five indicators have been used to examine the moral and behavioral characteristics of managers (representative behavior of managers, short-sighted behavior of managers, authoritative behavior of managers, ability of managers and daring tax behavior on the part of management). For this purpose, data related to 155 companies for the period between 2008 and 2020 were analyzed. The regression model of the research was examined and tested using panel data method with fixed effects approach. The present research is practical in terms of its nature, correlation type and purpose. The researches showed that the representative behavior of the managers, the authoritative behavior of the management and the daring tax behavior of the management as a type of opportunistic behavior of the management, with a decrease in the level of transparency and accountability on the one hand and an increase in the level of information asymmetry on the other hand, cause an increase in bias. It is in managers' forecasts. In addition, the results confirm that, due to their higher ability, capable managers have a more consistent level of planning and higher forecasting accuracy, and they reduce bias in financial forecasts. Also, the results show that the short-sighted behavior of managers does not have a significant effect on bias in financial forecasts. ESMAEILZADEH ALI MAZAHERI TEHRANI REZA
