بررسی نگرش دبیران دانشآموزان گروه کمتوان ذهنی نسبتبه دوره پیش حرفهای
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیسوسن کشاورز 1 , منصوره شهریاری احمدی 2 , فرح مملکت دوست 3
1 - دکترای روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی
2 - دکترای روانشناسی و استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: دانش آموز, کم توان ذهنی, نیازهای ویژه, دوره پیش حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی دوره پیشحرفهای در دانشآموزان با نیازهای ویژه از دیدگاه معلمین آنها انجام شد. نمونه مورد بررسی، شامل 127 دبیر پیشحرفهای ( 78 زن، 49 مرد) بود که از بین دبیران زن و مرد مدارس پیشحرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه شهر و شهرستانهای استان تهران به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. فرضیههای این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای با 16 سؤال و مقیاس لیکرت 5 درجهای انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون توصیفی و آزمون کایدو استفاده شد. نتایج نشان داد که اکثر معلمان پیشحرفهای بر این اعتقادند که محتوای در نظر گرفته شده با توانائی، علایق، امکانات مناسب، فضای آموزشی، ساعات کلاسی و کتابهای آموزشی تناسب دارد اما با منابع آموزشی این دوره و ضوابط پذیرش دانشآموزان جهت ورود به دوره متوسطه حرفهای تناسب ندارد.