رابطه سبکهای تفکر و تیپهای شخصیتبا انگیزشپیشرفت در دانشآموزان دوره راهنمایی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیغلامرضا محمودی 1 , محمد جواد جوادی 2 , محسن صحرایی 3
1 - استادیارگروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزی
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: سبک های تفکر, تیپ های شخصیت و انگیزش پیشرفت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه سبک های تفکروتیپ های شخصیت باانگیزش پیشرفت انجام شده است. شرکت کنندگان 400 نفر از دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سبک های تفکر استرنبرگ- واگنر، فرم کوتاه پرسشنامه و انگیزش پیشرفت برناردواینر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و NEO شخصیت رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که، از میان خرده مقیاس های سبک های تفکر (اجرایی، قانونی و قضاوتی) بین خرده مقیاس های سبک تفکراجرایی و سبک تفکر قضاوتی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداروجود دارد. امابین خرده مقیاس سبک تفکر قانونگذاری با انگیزش پیشرفت همبستگی یافت نشد. درفرضیه دیگراین پژوهش، بررسی رابطه تیپ های شخصیت و انگیزش پیشرفت دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که از میان خرده مقیاس های تیپ های شخصیت بین خرده مقیاس روان رنجوری با انگیزش پیشرفت همبستگی منفی وبین خرده مقیاس با وجدان بودن با انگیزش پیشرفت همبستگی مثبت وجود دارد وتنها خرده مقیاس با وجدان بودن قادربه پیش بینی انگیزش پیشرفت در دانش آموزان بود.