بررسی تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر بهبود عملکرد تولید با هدف ارتقاء سطح رضایت مشتری
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارحامد شاکریان 1 , فرشته اسدالهیان 2
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز،تبریز، ایران
2 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات, دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز, تبریز, ایران
کلید واژه: مدیریت کیفیت جامع, رضایت مندی مشتری, عملکرد تولید, روش تحلیل مسیر,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت کیفیت در سازمان ها و توجه بیش از پیش به آن در سازمان های امروزی، راه ها و ابزار های گوناگونی برای رسیدن به آن ارائه و پیشنهاد شده است. امروزه مدیریت کیفیت جامع با توجه به دید جامعی که به مسائل سازمان دارد توانایی کنترل خدمات و محصولات و حتی فرآیند فروش را خواهد داشت. هم چنین مدیریت کیفیت جامع بار ها توسط محققان گوناگون بر عملکرد سازمان آزمایش و تائید شده است. این پژوهش با هدف تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد تولید در جهت ارتقاء رضایت مندی مشتریان در شرکت شیشه مظروف انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران، کارمندان شرکت شیشه مظروف و مشتریان آن ها بوده است که از این بین 187 نفر، شامل 117 نفر از مشتریان و 70 نفر از مدیران و کارمندان به عنوان نمونه و بر اساس فرمول کوکران تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده این تحقیق پرسش نامه استاندارد به منظور گرد آوری داده های تحقیق که شامل مدیریت کیفیت جامع، عملکرد تولید و رضایت مندی مشتری است می باشد. روایی و پایایی پرسش نامه ها با توجه به بومی سازی آن ها با روش ضریب آلفای کرونباخ تعیین و نهایتا از نرم افزار SPSS21 جهت آزمون فرضیات استفاده گردید. به منظور رسیدن به اهداف تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون، روش مدل تحلیل مسیر و رگرسیون خطی چند گانه توسط نرم افزار SPSS21 استقاده شده است. یافته های تحقیق حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، حاکی از آن می باشد که مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد تولید تاثیر گذار بوده است و هم چنین عملکرد تولید بر رضایت مندی مشتری تاثیر به سزایی داشته است و عامل احساس مسئولیت از مدیریت کیفیت فراگیر با ضریب بتا (46/0) بیشترین تأثیر را در عملکرد تولید در شرکت شیشه مظروف داشته است