سنجش ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزﺵ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺍز ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺟﺬب دﺍﻧﺶ ﻭ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ کارکنان ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ ﺳﯿﺴﺘﻢ
امیرعباس فرهمند
1
(گروه مدیریت تکنولوژی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران)
سارا بینایی زاده
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
کلید واژه: آﻣﻮزﺵ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ, ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺟﺬب دﺍﻧﺶ, ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ, ﻗﺼﺪ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ کارکنان,
چکیده مقاله :
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزﺵ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺑﺮ ﻗﺼﺪ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ کارکنان شرکت ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺍز ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺟﺬب دﺍﻧﺶ ﻭ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎﺭآﻓﺮﯾﻨﯽ میپردازد. تحقیق حاضر، از نظر هدف، "کاربردی" و از لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع "توصیفی- همبستگی" است. جامعه آماری شامل کارکنان شرکت همکاران سیستم بوده است که تعداد 218 نفر از طریق فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. داده ها از طریق پرسش نامه 23 سوالی جمع آوری شده است که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. برای ارزیابی آموزش کارآفرینی و قصد کارآفرینی، ظرفیت جذب دانش و ظرفیت کارآفرینی از پرسشنامه (دو نگوین، کیو و نگوین،2023) و کمیوسن و فورس (2010) استفاده شده است و برای تجزیه تحلیل دادهها نیز از نرم افزار Smart PlS استفاده گردیده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که آموزش کارآفرینی بر ظرفیت کارآفرینی، ظرفیت جذب دانش و قصد کارآفرینی تاثیر دارد و نیز ظرفیت کارآفرینی و ظرفیت جذب دانش بر قصد کارآفرینی تاثیر دارد. همچنین آموزش کارآفرینی از طریق ظرفیت کارآفرینی و ظرفیت جذب دانش بر قصد کارآفرینی تاثیر دارد.
چکیده انگلیسی :
The present research examines the effect of entrepreneurship education on the entrepreneurial intention of employees of Hamkaran System Company through mediating variables of knowledge absorption capacity and entrepreneurship capacity. The current research is "applied" in terms of purpose and "descriptive-correlation" in terms of data collection method. The statistical population included the employees of System Associates, 218 of whom were selected through Cochran's formula and random sampling. The data was collected through a 23-question questionnaire, which was used to collect data after verifying its validity and reliability. To evaluate entrepreneurship education and entrepreneurial intention, knowledge absorption capacity and entrepreneurial capacity, a questionnaire (Du Nguyen, Qiu and Nguyen, 2023) and Commiesen and Force (2010) were used, and Smart PlS software was used for data analysis The findings of this research show that entrepreneurship education has an effect on entrepreneurial capacity, knowledge absorption capacity and entrepreneurial intention, and entrepreneurial capacity and knowledge absorption capacity have an effect on entrepreneurial intention. Also, entrepreneurship education has an effect on entrepreneurial intention through entrepreneurial capacity and knowledge absorption capacity.
_||_