بررسی رابطه مدل کسب و کار و خدمات ابری پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارسمیه کشاورز 1 , علیرضا موتمنی 2
1 - گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی و فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کلید واژه: مدل کسب و کار, توسعه پایدار, خدمات ابری,
چکیده مقاله :
یکی از زمینه های رو به رشد فعالیت های مبتنی بر اینترنت، هم در بازار و هم در زندگی شخصی افراد، رایانش ابری است. خدمات ابری یک فناوری نوظهور است که در سال های اخیر توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است و خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه می دهد. پژوهش حاضر بر رابطه بین مدل کسب و کار و خدمات ابری پایدار متمرکز شده است. بنابراین بر اساس مدلهای توسعه یافته بوکن و شورت(2016) و پلیتیر و همکاران(2012) به ارزیابی رابطه بین مولفههای مدل کسب و کار خدمات ابری و توسعه پایدار پرداخته شد. همچنین استراتژی مدل سازی معادلات ساختاری با حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) برای ارزیابی عوامل تعیین کننده مدل کسب و کار و خدمات ابری پایدار مورد استفاده قرار گردید.. نتایج نشان می دهد که ارزش پیشنهادی، جذب ارزش و خلق ارزش بر مدل کسب و کار نمونه کسب و کار تأثیر می گذارد. علاوه بر این، تأثیرات ارزشگذاری، ارزش پیشنهادی، عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی بر سرویس ابری پایدار مثبت است که در این میان، ارزش پیشنهادی قویترین اثر مثبت و عوامل اجتماعی قویترین تأثیر منفی را بر توسعه پایدار سرویس ابری دارند.
One of the growing areas of Internet-based activities, both in the market and in people's personal lives, is cloud computing. Cloud service is an emerging technology that has attracted a lot of attention worldwide in recent years and provides its services over the Internet. The current research is focused on the relationship between the business model and sustainable cloud services. Therefore, based on the developed models of Buken and Short (2016) and Pellitier et al. (2012), the relationship between the components of the cloud service business model and sustainable development was evaluated. Also, the structural equation modeling strategy with partial least squares (PLS-SEM) was used to evaluate the determining factors of the business model and sustainable cloud services. The results show that the value proposition, value absorption and value creation are based on the acquisition model. And business example work affects. In addition, the effects of valuation, value proposition, economic, social and environmental factors on sustainable cloud service are positive, among which, value proposition has the strongest positive effect and social factors have the strongest negative effect on the sustainable development of cloud service
_||_