مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : مدیریتسید مهدی برازنده 1 , ماندان مومنی 2 , کاوه تیمورنژاد 3
1 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سازمان یادگیرنده, یادگیری, یادگیری سازمان,
چکیده مقاله :
یادگیری رمز اساسی بقا است و سازمان یادگیرنده، سازمانی است که یادگیری در آنها جریان دارد و روانی جریان اطلاعات درآنها تسهیل شده میباشد. هدف تحقیق حاضر ارائه مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست با رویکرد کیفی است. از لحاظ هدف در زمرة پژوهشهای کاربردی قرار دارد ازنظر ماهیت، از نوع توصیفی و غیرآزمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، اسناد و مبانی نظری موضوع و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری 15 نفر از خبرگان با مدرک تحصیلی دکتری و در ارتباط مستقیم با فرایندهای آموزش، پرورش و بهسازی نیرویانسانی در سازمان محیط زیست دارند. روش پژوهش کیفی است و تکنیک تجزیه و تحلیل تحقیق، تحلیل مضمون(کدگذاری،محوری وگزینشی) است. یافته تحقیق منجر به شناسایی 8 مضمون فراگیرارزیابی، ایجاد نظام و اصلاح ساختار منابعانسانی، رفتار سازمانی، مدل ذهنی، قابلیت شخصی، یادگیری جمعی، استفاده از ظرفیتهای ایجاد و تولیدکننده ایده، آرمان و چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، ملاحظات درون و برونسازمانی مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست شد. جهت بررسی اعتبار پژوهش از ضریب لاوشه، CVR و جهت تعیین پایایی ازروش بازآزمون بهرهگرفته شد که پایایی(CVI) 93/0 شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از مضامین این مدل میتواند سازمان را در تمامی زمینهها، اثربخش و کارا سازد.
The purpose of this study is to present a learning organization model for the environment organization with a qualitative approach. in terms of the purpose. it is based on applied research in terms of nature.it is descriptive and descriptive. the data collection tool is the theoretical foundations of the subject and in - depth semi - structured interviews. the statistical population of the study consisted of 15 experts with PHD degrees and in direct relation with education, training and improvement of human resources in the environment organization. the research method is qualitative and the research analysis technique is the content analysis) coding, axial and selective coding ( the findings led to the identification of eight themes, creating a system and modifying the structure of human resources, organizational behavior, mental model, personal capability, collective learning, using the capacities of creating and producing idea, goal and common vision, system thinking, internal and external considerations of learning organization model for environment organization. to investigate the validity of the research from the coefficient of Lwosheh, , Reliability was used to determine the reliability of the reliability method 0.93.
_||_