اثر رشته تحصیلی بر خودباوری فرهنگی دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )طهمورث شیری 1 , فریبا جوادی نژاد 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - دانش اموخته مقطع کاش رشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی
کلید واژه: فرهنگ, فرهنگ ملی, خودباوری فرهنگی, ارزشهای فرهنگی, علوم اجتماعی,
چکیده مقاله :
مقاله پیش رو به بررسی اثر رشته تحصیلی بر خودباوری فرهنگی دانشجویان (مطالعه موردی رشته علوم اجتماعی) میپردازد. هدف کلی و اصلی در این تحقیق بررسی اثر رشته تحصیلی علوم اجتماعی در دانشگاه بر خودباوری فرهنگی دانشجویان میباشد. چارچوب نظری تحقیق براساس نظریات تالکوت پارسونز و امیل دورکیم میباشد. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و از پرسشنامه برای گردآوری دادهها و اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری متشکل است از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی میباشد. یافتهها نشان میدهند رشته علوم اجتماعی با بالا بردن میزان آگاهی و شناخت دانشجویان از فرهنگ و مفاخرملی و نیز انتقال صحیح ارزشهای فرهنگی و عناصر مذهبی به آنان موجب افزایش خودباوری فرهنگی دانشجویان میگردد. همچنین نتایج نشان میدهند بین نوع جنسیت دانشجویان رشته علوم اجتماعی و میزان خودباوری فرهنگی آنان و نیز بین گرایش تحصیلی دانشجویان رشته علوم اجتماعی و میزان خودباوری فرهنگی آنان رابطه معناداری وجود ندارد.