رابطه بین فرهنگ سازمانی با بکار گیری روابط عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )فرشته ملکیان 1 , مظفر چشمه سهرابی 2 , رضا اسماعیلی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی دانشگاه ازاد واحد خوراسگان(اصفهان)
2 - دکتری علوم اطلاعات و ارتباطاتفاستادیار دانشگاه اصفهان
3 - دکتری جامعه شناسی و عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه ازاد واحد خوراسگان(اصفهان)
کلید واژه: روابطعمومی الکترونیک, فرهنگ سازمانی, درگیرشدن درکار, سازگاری, انطباقپذیری, رسالت,
چکیده مقاله :
هدف مقاله حاضر، تعیین رابطه بین فرهنگ سازمانی با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان است. در این خصوص رابطه بین چهار بعد فرهنگ سازمانی دنیسون (درگیرشدن¬ درکار، سازگاری، انطباق¬پذیری و رسالت) با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک مورد بررسی قرار گرفت. روش این پژوهش همبستگی و جامعه¬آماری آن شامل150 نفر از مدیران و کارمندان واحد روابط¬عمومی سازمان های فرهنگی شهر اصفهان بودند که از این تعداد براساس فرمول کوکران 108 نفر انتخاب شدند. روش نمونه¬گیری تصادفی- ¬طبقه¬ای است. برای جمع¬آوری داده¬های پژوهش از پرسشنامه استاندارد دنیسون با ضریب آلفای93% و پرسشنامه محقق ساخته روابط¬عمومی الکترونیک با ضریب آلفای92% استفاده شد. داده¬های پژوهش با استفاده از نرم¬افزار آماریspss19 در دو سطح آمارتوصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبیLSD) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین چهار بعد فرهنگ سازمانی دنیسون با بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک با سطح معناداری01/0>p رابطه معنادار وجود داشت. همچنین از بین متغیرهای فرهنگ سازمانی، سازگاری بهترین پیش بینی¬کننده بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک با سطح معناداری01/0>p است. علاوه بر این، نتایج دیگر پژوهش نشان داد که میزان بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک در سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان بالاتر از حد متوسط و این میزان بکارگیری در بین کارمندان بیشتر از مدیران همان واحد بوده است. همچنین در نتایج بدست آمده تفاوتی بین میزان بکارگیری روابط¬عمومی الکترونیک بر حسب جنسیت، میزان تحصیلات، گروه تحصیلی و سنوات خدمت مشاهده نشد.