(
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )سید وحید عقیلی 1 , مینا محمدی پور 2
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات واحد میبد
کلید واژه: مصرف بهینه آب, خبرگزاری ایرنا, خبرگزاری ایسنا, محتوای رسانه, خبرگزاری فارس,
چکیده مقاله :
نگاهی کوتاه به تاریخ رسانه ها ، نشانگر آن است که رسانه، تاثیرات عمیقی در طول تاریخ بر مخاطبان خود و فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. تا آنجا که رکن چهارم دموکراسی تلقی میشوند. ظهور رسانههای جدید بر اهمیت این حوزه افزوده و نقش رسانهها در توسعه کشورهای در حال توسعه انکار ناپذیر است. ترویج الگوی صحیح زندگی نیز یکی از کارکردهای رسانههای جمعی است. صاحبنظران معتقدند زندگی روزانه مردم بر اساس عاداتی است که به طور عمده بر اساس عملکرد رسانهها شکل میگیرد و مهمتر این که مردم ابتدا به رسانهها خو میگیرند و سپس به رفتارهای ترویج شده از سوی رسانهها عادت میکنند. رشد بیسابقهی تقاضای آب در ایران ، در مقایسه با سایر کشورها و همچنین مصرف بی رویه و توام با اسراف این مایه حیات، لزوم برنامهریزی متناسب با شرایط حاضر و توجه به مقوله مصرف و مدیریت آن را امری ضروری کرده است. مطالعه و شناخت ساختار مطالب خبرگزاریها درباره صرفه جویی و مصرف بهینه آب ، امکان به دست آوردن مدل و نظریه های ارتباطی را فراهم میسازد و با آگاهی از این الگوها میتوان افکار عمومی را تحت تأثیر و کنترل در آورد. بر این اساس مسئله اصلی این مقاله این است که با توجه خشکسالیهای اخیر و ضرورت مصرف بهینه آب و لزوم اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به افکار عمومی، نحوه پردازش و انتخاب اخبار توسط خبرگزاریهای کشور چگونه بوده است. برای پاسخ گویی به این سوال از نظریه برجستهسازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مطالب مرتبط با مسئه آب در خبرگزاری های ایرنا، ایسنا و فارس در سه ماهه اول سال 1393 و مبتنی بر تمام شماری بوده و تمامی مطالب مرتبط در این سه خبرگزاری تحلیل محتوی کمی شده اند. نتایج نشان می دهد که بیشترین مطالب به راهکارها اختصاص دارد و در تمام خبرگزاری ها مسائل خارجی کمترین مطلب را به خود اختصاص داده است. مطالب منتشر شده بیشتر فرایندمدار بوده اند و سهم بسیار بالایی از مطالب منتشر شده در خبرگزاری ها تولید خود خبرگزاری ها و با کارکرد اطلاعرسانی و ارائه تحلیل و نظر بوده اند. در این مطالب مؤسسه و نهاد دولتی به عنوان متولی اصلی مصرف بهینه آب معرفی شده اند.