بررسی عوامل مؤثر بر هوش فرهنگی در افزایش بهرهوری و مشارکت کارکنان
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )عبدالرضا عبدالرضا امیری 1 , علیرضا علیرضا قرائتی 2
1 -
2 -
کلید واژه: فرهنگ, هوش, مشارکت, خبرگزاری, هوش فرهنگی,
چکیده مقاله :
هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیطهای دارای تنوع و ناهمگون نیروی کار میباشد؛ این نوع از هوش توانایی و مهارت ویژهای است که به فرد این امکان را میدهد تا در موقعیتهای چندفرهنگی بتواند به طور اثربخش به انجام وظیفه بپردازد. اهتمام اساسی در این پژوهش بررسی رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر یکی از خبرگزاری های مجازی پرمخاطب کشور و توسعه مشارکت کارکنان آنها از دیدگاه مدیران و کارشناسان این خبرگزاری بود که انعکاس نظر آنها در قالب نتایج آماری استخراج شده از ۲۴۰ پرسشنامه این پژوهش ارائه گردید. تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر خبرگزاری با توسعه مشارکت کارکنان در هر چهار بعد هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) کاملاً مثبت، مستقیم و معنی دار است. ضرایب آزمون پیرسون برای هوش فرهنگی فراشناختی مدیران خبرگزاری برابر با 0.748، برای هوش شناختی برابر با 0.784، برای هوش انگیزشی برابر با 0.811 و درنهایت برای هوش رفتاری برابر با 0.652 حاصل گردید. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده متغیر توسعه مشارکت کارکنان خبرگزاری با ضریب بتای 0.433، بالاترین تأثیر را از بهبود هوش فرهنگی شناختی مدیران میپذیرد. این ضریب برای هوش فرهنگی انگیزشی برابر با 0.402، هوش فراشناختی 0.388 و هوش رفتاری 0.345 حاصل شد.
.