اصالت فرد در اندیشه سیاسی امام علی (ع)
محورهای موضوعی : روابط بین المللعباسعلی رهبر 1 , علی ملک زاده 2
1 - استادیار وعضو هیت علمی دانشگاه علامه طبا طبا یی، گروه علوم سیاسی،تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
کلید واژه: عدالت, اندیشه سیاسی, واژگان کلیدی: فردگرایی, جامعه گرایی, نقش حکومت,
چکیده مقاله :
چکیده اصالت فرد معمولا"درکناراصالت جامعه بکارمی رود ودارای معانی متعدد می باشد یکی از مفاهیمی که در مورد این واژه بکا ر رفته است حقیقت بودن چیزی که اصل نامیده می شود، ودیگری تابع آن محسوب می گردد.از آنجایی که ا نسان موجودی است که اورا حیوان نا طق نامیده اند موجودی که دارای عقل واراده بوده واز طریق فکر و اندیشه برای چگونه زیستن خود تصمیم می گیرد، یا فته های تاریخی وباستان شناسی ثابت می کند که از اول انسان دارای زندگی جمعی بوده که بخاطر رفاه وامنیت بیشترمی باشد، اما بعضا"زندگی اجتماعی برای او محدودیت های فراوانی را بوجود آورده است که این مسئله با دو نظریه جامعه شناسان روبرو شده است، یعنی فردگرایی وجامعه گرایی، از آنجایی اندیشه امام علی ( ع) که از متن اسلام سرجشمه می گیرد ودر اسلام این فرد است که مورد خطات خداوند است، ودستوات خدا را باید در زندگی فردی واجتماعی به درستی به کار ببندد لذا جایگاه فر د وجامعه در اندیشه سیاسی امام علی (ع ) مورد بررسی قرار می گیرد واینگونه نتیجه می گیرد که گرچه دراین نظریه جامعه دارای جایگاه خاصی است اما دردیدگاه وی فرد اصالت دارد چرا که باوجود افراد است که جامعه بوجود می آید وهم خواسته اوست که باعث شده است خصلتهای جوامع با یکدیگر فرق داشته باشد.
Abstract Individual originality usually is utilized along with society originality including many meanings; one of those concepts used about this word is the status of being reality for something called origin, and the other one regarded as its subsidiary. Since human is considered as being called animal capable of talking, as a being possessing wisdom and will, and deciding through thought and wisdom in order to live, historical and ancient findings show prove that human initially possesses social life which is due to more wellbeing and security but occasionally social life has bought him/her many limitations that has been faced with two theories of sociologists, i.e. individualism and socialism. Since Imam Ali ideology originated by Islam and in Islam it is the individual addressed by God, and he/she should precisely apply God's commands in his/her individual or social life, thus society and individual position is discussed in the political ideology of Imam Ali concluding that though society plays a special role in this theory, in His vision, any individual possesses originality since it is because of individuals that form a society and it is his/her request resulting in different traits in the various societies.
منابع
37. مؤسسه پژوهشی امام علی(ع). باب العلم. اصفهان، مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) [ لوح فشرده].
38. مؤسسه پژوهشی امام علی (ع). دانشنامه علوی. قم: مؤسسه پژوهشی امام علی(ع)، ، [لوح فشرده]