تأثیر فرهنگ سازی سیاسی رسانه ملی بر فرآیند توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : روابط بین المللمحمدرحیم عیوضی 1 , محمد باقر منصورزاده 2
1 - دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: رسانه ملی, توسعه سیاسی, فرهنگ سیاسی, واژگان کلیدی: رسانه, فرهنگ سازی,
چکیده مقاله :
چکیده بیش از صد شبکه تلویزیونی و رادیویی و استانی و برون مرزی، انتشار روزنامه و چند هفته نامه و ماهنامه، چاپ و نشر کتاب، عرضه محصولات صوتی و تصویری و... در کنار امکانات کم نظیر سخت افزاری و نرم افزاری، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به یک غول رسانه ای تبدیل کرده است. اگر کارکرد رسانه های امروز را صرفاً اطلاع رسانی و سرگرمی سازی بدانیم، صدا و سیما براساس گفته ی رهبر فقید جمهوری اسلامی، دانشگاهی است که وظیفه فرهنگ سازی و آگاهی بخشی را نیز بر عهده دارد اما گاه به نظر می رسد این رسانه در انجام بعضی تکالیف و وظایف خود ناتوان است و میدان را به رقبای متعدد و بعضاً مغرض خود وا می گذارد. مقاله پیش رو سعی دارد ضمن تبیین فرهنگ سازی سیاسی کنونی رسانه ملی، تأثیر آن را بر توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مورد ارزیابی قرار دهد.
Abstract More than hundred TV and Radio channels, provincial and extra territorial services, publishing newspapers and many weekly, monthly, books and audiovisual product together with exceptional hardware and software facilities has turned the I. R. I. Broadcasting to a giant media. If the function of media at the current age is merely considered information and recreation, in addition of these functions, according to the statement of the late Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran who said that the I. R. I. Broadcasting is as a university and responsible to develop culture and inform the people; but unfortunately the I. R. I. Broadcasting does not to completely fulfill part of its tasks and liabilities and surrender to other, somehow based on competitors. The aim of this paper is to define the current political culture-making of national media in the process of political development in the Islamic Republic of Iran.
منابع
10.ساعی، احمد، (1384)، مسائل سیاسی و اقتصادی کشورهای جهان سوّم، تهران، انتشارات سمت
11.شریف، محمدرضا، (1381)، انقلاب آرام، تهران، روزنه
12.عیوضی، محمدرحیم، (1385)، مشارکت سیاسی در ج.ا.ا.، تهران انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی
13.قوام، عبدالعلی، (1384)، چالش های توسعه سیاسی، تهران، قومس
14.کاظمی، علی اصغر، (1382)، بحران نوگرایی و فرهنگ سیاسی در ایران معاصر، چ دوّم، تهران، قومس
15.معتمد نژاد، کاظم، (1385)، حقوق ارتباطات، ج 1، چ 4، تهران، دفتر مطالعات توسعه رسانه ها
16.معینی پور، مسعود، (1388)، "بررسی تطبیقی الگوی توسعه سیاسی هانتینگتون با الگوی رشد سیاسی در جامعه مهدوی"، فصلنامه مشرق موعود، زمستان، سال سوّم، ش 12
17.محسنیان راد، مهدی، (1376)، "انتقاد در مطبوعات ایران"، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه
18.محسنیان، مهدی، (1376)، "ارتباطات جمعی در کشورهای اسلامی"، مجله کتابداری و اطلاع رسانی، زمستان، ش 32
19.محمدی، مجید، (1376)، "جامعه مدنی به منزله یک روش"، تهران، نشر قطره
20.محمدی، مجید، (1379)، "سیمای اقتدار گرایی در تلویزیون دولتی ایران"، تهران،
21.مک کوایل، دنیس، (1388)، "درآمدی بر نظریات ارتباطات جمعی"، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ سوّم، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها
22.منصور، جهانگیر، (1390)، "قانون اساسی ج.ا.ا"، چ 88، تهران، دوران
23.هانتینگتون، ساموئل، (1379)، "درک توسعه سیاسی"، مترجم دفتر پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی
24.مصاحبه با آقای دلاوری 24/2/1390
25.مصاحبه با دکتر عبدالملکی 5/11/1389
26.مصاحبه با دکتر شهابی 17/11/1389
27.مصاحبه با دکتر امینی 29/2/1390
28.مصاحبه با آقای شیخ 14/2/1392
29.روزنامه اطلاعات، 15/10/1378
30.روزنامه ایران، 22/10/1378 و 14/1/1378
31.روزنامه عصر آزادگان، 9/12/1378 و 10/1/1379 و 15/1/1379
32.روزنامه همشهری، 28 و 22 و 21 /10/1378 و 26/11/1378
33.هفته نامه شهروند امروز، 6/8/1386، (ویژه نامه درباره علی اردشیر لاریجانی)
34.ماهنامه نسیم بیداری، س 2، ش 18، تیرماه سال 1390.
36. Sibert, Peterson, 1963, Four Theories of the Press, Urbana & Chicjo, University of Illinois press
37. Bondel, Jean, 1990, Comparative Government, London, Philip Albino.
39. http://www.intizar.ir/vdcebp 8 eijh52.9bj.html.