رتبه بندی شرکتهای پتروشیمی، داروئی و خودروئی در بازار سرمایه ایران )با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمهدی علی نژادساروکلائی 1 , طیبه علینیا اسبوکلائی 2
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری، واحد آیت الله املی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
کلید واژه: عملکرد, رتبهبندی, روشهای تصمیمگیری چند معیاره, بازار سرمایه ایران,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به فضای رقابتی و تغییر شرایط کسب وکار، مهم ترین موضوع برای شرکتها، اعتبار و سطح مقبولیت آنها میباشد. یکی از ابزارهای مهم برای نشان دادن این موضوع، رتبه بندی شرکتهاست. در واقع رتبه شرکتها میتواند نشان دهنده میزان اعتبار و قدرت آنها باشد. از این رو اغلب کشورها اقدام به رتبه بندی شرکتهای موجود در بازار سرمایه خود کرده اند. لذا موضوع پژوهش حاضر رتبه بندی شرکتهای خودروسازی، پتروشیمی و دارویی پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران طی دوره زمانی 1390 الی 1395 میباشد. جامعه نهایی پژوهش حاضر پس از اعمال شرایط پژوهش در نهایت 23 شرکت خودروسازی، 11 شرکت پتروشیمی و 21 شرکت دارویی می باشد. در این پژوهش برای رتبه بندی از روش فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که که در صنعت خودروسازی، شرکت زامیاد، در صنعت پتروشیمی، شرکت پتروشیمی شازند و در صنعت دارو، شرکت البرز دارو بالاترین رتبه عملکرد را دارند و برای سرمایه گذاری مناسب می باشند. Today, given the competitive environment and changing business conditions, the most important issue for companies is their credibility and level of acceptance. One of the most important tools to illustrate this is the ranking of companies. In fact, the rankings of companies can be indicative of their credibility and power. Therefore, most countries have ranked companies in their capital markets. Therefore, the subject of the present study is the ranking of automotive, petrochemical and pharmaceutical companies accepted in the Iranian capital market during the period 2011-2011. The final population of the present study, after applying the research conditions, was finally 23 automobile companies, 11 petrochemical companies and 21 pharmaceutical companies. In this research, hierarchical analytical process method was used for ranking. The results showed that in the automotive industry, Zamyad company, in the petrochemical industry, Shazand petrochemical company and in the pharmaceutical industry, Alborz pharmaceutical company have the highest performance rating and are suitable for investment.
1) ابطحی، سید حسین، مهروژان، آرمن(1372) "مهندسی روشها"، تهران، قومس، چاپ اول، ص23.
2) اصغر پور، محمد جواد(1377) ، "تصمیم گیری چند معیاره" ، انتشارات دانشگاه تهران ، جلد 1 .
3) انواری رستمی، علی اصغر، ختن لو ،محسن (1385) " مقایسه بررسی ای رتبه بندی شرکتها اساس بر برتری نسبتهای و سودآوری شاخص ها تهران بهادار اوراق بورسی" بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 43 .
4) بیک زاده، جعفر، علائی، محمد باقر، اسگندری، کریم(تابستان 1389)، "بررسی رابطه هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان در سازمانهای دولتی استان آذربایجان شرقی" ، پژوهش های مدیریت، سال ،سوم شماره هشتم، صفحه 143 تا 163.
5) بیگدلی محمد، تقوی، مهدی، اسماعیل زاده، علی، دامن کشیده، مرجان(1398) " آزﻣﻮﻥﺗﺠﺮﺑﯽتأثیرﺭﯾﺴﮏ ﻓﻀﺎﯼﮐﺴﺐﻭﮐﺎﺭﺑﺮﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦﺭﯾﺴﮏ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﯼﻭعملکرد مالی در صنعت بانکداری ایران"فصلنامه اقتصاد مالی، دانشاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،دوره 13،شماره48
6) پیمان، سید حسین(1374) ، "بهره وری و مصداقها"، تهران، سازمان اقتصادی کوثر، چاپ اول، ص31.
7) جهانخانی، علی، پارسائیان، علی(1389). مدیریت سرمایهگذاری و ارزیابی اوراق بهادار، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
8) رضایی، فرزین، مولودی، سلیمان، مجله مطالعات مالی شماره پنجم بهار (1389) "رابطه ارزش افزوده نقدی، ارزش افزوده اقتصادی، جریانهای نقدی آزاد و سود باقیمانده با ارزش ایجاد شده برای سهامداران".
9) رهنمای رودپشتی، فریدون، نیکومرام، هاشم، طلوعی اشلقی،فرهاد، حسین زاده لطفی، فرهاد ، بیات، مرضیه(1394) "بررسی کارایی بهینه سازی پرتفوی براساس مدل پایدار با بهینه سازی کلاسیک در پیش بینی ریسک و بازده پرتفوی"، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره بیست و دوم،
10) صارمی، محمود، صفری، حسین، فتحی، حبیبه، حسینی، فرشید .پاییز 1385) "ارائه مدلی برای رتبه بندی شرکتهای انفورماتیکی" .فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 40 ص ،127-154
11) طاهری، شهنام( 1378) ،"بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها (مدیریت بهرهوری فراگیر)"، تهران، هستان، چاپ اول، ص9..
12) عادلی، علیرضا(1384) ، " ارزیابی عملکرد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برقراری نظم و امنیت شهرستان بم" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انتظامی
13) عباسی آقا ملکی، حامد، عبدلی، قهرمان، سوری، علی، ابراهیمی محسن(1397) "تاثیر نوآوری برموسانات سهام شرکتهای داروسازی" فصلنامه اقتصاد مالی، دانشاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز،دوره 12،شماره45
14) عبدی، محمــد، فتحی هفشــجانی، کیامرث(1390)، "ارزیــابی کارآیی مدارس استثنایی پایهی پـنجم دبسـتان در اســتان قــزوین بــا اســتفاده از مــدل پویــای تحلیــل پوششــی داده هــا"، ســومین همــایش ملــی تحلیــل پوششی داده ها.
15) فخاری، حسین، حسن نتاج کردی، محسن، محمدی، جواد (1396) " بررسی اثر میانجی قدرت پیش بینی کنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام، پژوهش های حسابداری مالی، شماره 34.
16) کرمی،غلامرضا. بذرافشان،امنه. محمدی،امیر(1390)"بررسی رابطه بین دوره تصدی موسسه حسابرسی و مدیریت سود"مجله دانش حسابداری.سال دوم.شماره چهارم.
17) مجیبی، تورج، حسین زاده آبندانسری. سمیه(1392)، "بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استراتژی مدیریت دانش در شرکت نفت پارس (سهامی عام)" فصلنامه مدیریت (پژوهشگر) ، سال دهم، شماره 29
18) مومنی ، منصور(1389) "مباحث نوین تحقیق در عملیات." : انتشارات دانشگاه تهران.
19) میرسپاسی، ناصر، معمارزاده، غلامرضا، نجف بیگی، رضا، علی زاده، مهدی( 1392)، " طراحی الگوی تعالی سازمانی در بخش دولتی"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی،علمی-پژوهشی، سال پنجم، شماره دهم
20) جهانخانی، علی، سجادی، اصغر( 1374) " کاربرد مفهوم ارزش افزوده اقتصادی در تصمیمات مالی" ، تحقیقات مالی ، شماره 5 و6.
21) Ching-Lai Hwang, K. Y. (1981). Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems.Springer.
22) Coskun, A .Akdoghan, M. S., Ozgener, S., & Kaplan, M. (2013). The effects of consumer ethnocentrism and consumer animosity on the re-purchase intent: the moderating role of consumer loyalty. Emerging Markets Journal, 2, 1-12.
23) Erkut Y, Yusufcan, Daisuke Nakajima, and Masatlioglu. Ozbay. 2010. "Revealed Attention." American Economic Review, 102
24) Lovata, L. M. and Costigan, M. L. "Empirical Analysis of Adapter Value Added"., Management Accounting Research , Vol. 13, (2002): pp. 215-228.
25) Stewart, G. B. (2009). EVA momentum: the one ratio that tells the whole story.
26) Journal of Applied Corporate Finance, 21(2), 74-86.
27) Uygur, A. & Ulusoy, G. (2013).Manager and Employee Perceptions on Organizational Intelligence's Effects on Performans in Enterprises. An Application. International Journal of Humanities and Social Science, 3(2), 108-124
یادداشتها