ارزیابی تاثیرپذیری قضاوت های سرمایه گذاران از خوانایی افشای گزارش های مالی شرکت
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
سیده زهرا موسوی
1
,
احمد کعب عمیر
2
,
سعید نصیری
3
1 - گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - گروه حسابداری،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی،اهواز ،ایران
3 - گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
تاریخ دریافت : 1402/01/17
تاریخ پذیرش : 1402/03/21
تاریخ انتشار : 1402/04/01
کلید واژه:
G17,
G11,
واژههای کلیدی: تصمیم گیری,
ارزیابی عملکرد,
روانی پردازش,
اعتبار مدیریت,
ارزش گذاری شرکت. طبقه بندی JEL : M41,
چکیده مقاله :
چکیده
خوانایی افشای گزارش های مالی در ایران یکی از موضوعات نسبتا جدید به شمار رفته که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده و تاثیر آن بر متغیرهای مالی و عملیاتی شرکت ها و هم چنین سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان مورد سنجش و ارزیابی قرار نگرفته است. از این رو پژوهش حاضر به ارزیابی تاثیرپذیری قضاوت های سرمایه گذاران از خوانایی افشای گزارش های مالی شرکت پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف،جزو پژوهش های کاربردی محسوب گردیده و از نظر روش،پژوهش مبتنی بر تحلیل همبستگی می باشد. برای گردآوری داده های این پژوهش، 120 نفر از سرمایه گذاران فعال در بورس اوراق بهادار انتخاب شدند و به کمک یک سناریو داده ها گردآوری شدند.
نتایج نشان داد هنگامی که گزارش های مالی شرکت دارای خوانایی افشای پایین باشند میزان حساسیت قضاوتهای ارزیابی سرمایهگذاران تحت تاثیر قرار گرفته و افزایش پیدا می کند اما هنگامی که خوانایی افشای پایین باشد روانی پردازش سرمایه گذاران تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت . علاوه بر این مشخص گردید هنگامی که گزارش های مالی شرکت دارای خوانایی افشای پایین باشند شدت و کارایی جستجوی اطلاعات بیرونی توسط سرمایه گذاران افزایش پیدا کرده ولی میزان اتکای سرمایهگذاران بر اطلاعات بیرونی تغییری پیدا نمی کند .
چکیده انگلیسی:
Abstract
The readability of disclosure of financial reports in Iran is considered one of the relatively new issues that has not been addressed much and its impact on the financial and operational variables of companies as well as investors and decision makers has not been measured and evaluated. Therefore, the present study has evaluated the effectiveness of investors' judgments on the readability of the disclosure of the company's financial reports. In terms of the purpose, this research is considered one of the applied researches, and in terms of the method, the research is based on correlation analysis. To collect the data of this research, 120 active investors in the stock exchange were selected and data were collected with the help of a scenario.
The results showed that when the company's financial reports have low readability of disclosure, the sensitivity of investors' evaluation judgments is affected and increases, but when the readability of disclosure is low, the psychological processing of investors will not be affected. In addition, it was found that when the company's financial reports have low disclosure readability, the intensity and efficiency of the search for external information by investors increases, but the amount of investors' reliance on external information does not change.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
امامی پور،فرید و سرهنگی،حجت.(1391). رابطه بین پیچیدگی گزارشات سالانه، سود جاری و پایداری سود در بازار سرمایه ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده مدیریت و اقتصاد،دانشگاه قم.
پارسیان،حسین؛کاظمی،حسین و رضا زاده،جواد. (1397). شناسایی مولفههای افشای داوطلبانه بین نظام راهبری شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد مالی، 12(43)، 132-107.
خواجوی، شکراله و قدیریان آرانی، محمد حسین.(1397). روش شناسی پژوهش های حسابداری، انتشارات دانشگاه تهران.
خیام پور، اکبر؛خردیار،سینا؛رضایی،فرزین و وطن پرست،محمدرضا. (1399). ارزیابی سودمندی افشاء مولفه های ریسک بر سرعت تأثیر اطلاعات در قیمت سهام. اقتصاد مالی،14(50)،22-1.
ستایش، محمدحسین؛ کاظم نژاد، مصطفی و سروستانی، امیر.(1391). بررسی تاثیر کیفیت افشا بر عملکرد جاری و آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 19،شماره 69،صص 20-1.
سعادت زاده حصار، بهزاد؛عبدی،رسول؛ محمدزاده سالطه, حیدر و نریمانی، محمد. (1400). بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام ،اقتصاد مالی،15(56), 303-320.
صفری گرایلی،مهدی ؛رضایی پیته نوئی،یاسر و نوروزی،محمد.(1396). مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون تجربی رویکرد فرصت طلبانه،فصلنامه دانش حسابرسی،سال هفدهم،شماره69،صص 230-217.
مرادی، جواد ؛ ولی پور، هاشم و خادمی، مهدی.(1393). بررسی تأثیر کیفیت افشا بر رابطه بین وجه نقد آزاد و ارزش شرکت، دوره 2، شماره 2، تابستان 1393، صفحه 98-87 .
_||_
Ajina A., Danielle S., Lakhal F. (2016). Corporate Disclosures, Information Asymmetry and Stock-Market Liquidity in France. The Journal of Applied Business Research, Vol. 31, pp. 223238-.Jensen M.C.,
Alter, A. L., and D. M. Oppenheimer. 2009. Uniting the tribes of fluency to form a metacognitive nation. Personality and Social Psychology Review 13 (3): 219-235.
Alter, A. L., D. M. Oppenheimer, N. Epley, and R. N. Eyre. 2007. Overcoming intuition:
Asay, H. S., R. Libby, and K. M. Rennekamp. 2016. The influence of performance and reporting goals on natural language choices in disclosures. Working paper.
Asay, H. S., W. Brooke Elliott , and K. M. Rennekamp. 2016. Disclosure Readability and the Sensitivity of Investors’ Valuation Judgments to Outside Information.
Backfires: The Joint Effect of Tone, Readability, and Investo Sophistication on Earnings Judgments, Journal of Accounting Research Vol. 52 No. 1,273-302.
Birnberg, J. G., and M. D. Shields. 1984. The role of attention and memory in accounting decisions. Accounting, Organizations and Society 9 (3): 365-382 Courtis, J. K. 1986. An investigation into annual report readability and corporate risk-return relationships. Accounting and Business Research 16 (64): 285-294.
Courtis K., (2004). Corporate annual report graphical communication in Hong Kong:
Courtis, J. K. 1998. "Annual report readability variability: tests of the obfuscation hypothesis." Accounting, Auditing & Accountability Journal 11 (4): 459-472.
Effective or misleading? The Journal of Business Communication, Vol 34, pp. 269288-.
Elliott, W. B. 2006. Are investors influenced by pro forma emphasis and reconciliations in earnings announcements? The Accounting Review 81 (1): 113-133.
Elliott, W. B., F. D. Hodge, J. J. Kennedy, and M. Pronk. 2007. Are M.B.A. students a good proxy for nonprofessional investors? The Accounting Review 82 (1): 139-168.
Journal of Accounting Research 50 (5): 1319-1354.
Kutner, M. H., Nachtsheim, C. J., & Neter, J. (2004). Applied linear regression models, 4th ed. New York: McGraw-Hil
Kutner, M. H., Nachtsheim, C. J., Neter, J., & Li, W. (2005). Applied Linear Statistical Models. , 4th ed. New York: McGraw-Hill.
Li, F. 2008. Annual report readability, current earnings, and earnings persistence.” Journal of Accounting and Economics 45 (2-3): 221-247.
Lo,K.,Ramos,F.,Rogo,R.,2017. Earnings management and annual report readability, Journal of Accounting and Economics,No.63,pp:1-25.
Maines, L. A., and L. S. McDaniel. 2000. Effects of comprehensive-income characteristics on nonprofessional investors’ judgments: the role of financial-statement presentation format. The Accounting Review 75 (2): 179-207.
metacognitive difficulty activates analytic reasoning. Journal of Experimental Psychology: General 136 (4): 569.
Miller, B. 2010. The effects of reporting complexity on small and large investor trading. The Accounting Review 85 (6): 2107-2143.
Nickerson, R. S. 1998. Confirmation bias: a ubiquitous phenomenon in many guises. Review of General Psychology 2 (2): 175-220.
Novemsky, N., R. Dhar, N. Schwarz, and I. Simonson. 2007. Preference fluency in choice. Journal of Marketing Research 44 (3): 347-356.
Pyszczynski, T., and J. Greenberg. 1987. Toward an integration of cognitive and motivational perspectives on social inference: a biased hypothesis-testing model. In Advances in Experimental Social Psychology: Volume 20. San Diego, California: Academic Press.
Rennekamp, K., K. Rupar, and N. Seybert. 2015. Impaired judgment: the effects of asset impairment reversibility and cognitive dissonance on future investment. The Accounting Review 90 (2): 739-759.
Rennekamp, K.. 2012. Processing fluency and investors’ reactions to disclosure readability.
Russo, J. E., and K. Carlson. 2002. Individual decision-making. In Handbook of Marketing, edited by B. Weitz, and R. Wensley. Thousand Oaks, California: Sage Publishing.
Tong Tan,H. ,Y ing Wang,E. ,ZhouB,.2014. When the Use of Positive Language