تخمین تابع تقاضای گردشگری در استانهای منتخب
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیهوشنگ مومنی وصالیان 1 , لیلا غلامی پور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: گردشگری, تابعتقاضا, پانلدیتا, شاخص قیمت, جاذبه های گردشگری. طبقه بندی GEL:F22, D12, D11, C23, C33,
چکیده مقاله :
گردشگری به عنوان یک بخش مهم اقتصادی و با سود آوری بالا ، در وضعیت فعلی جهان از چنان جایگاهی برخودار گردیده است که به عنوان صنعت توریسم از آن یاد می شود. با توجه به جاذبه های گرشگری در ایران، این صنعت می تواند برای برون رفت از وضعیت تک محصولی و وابستگی به نفت مورد توجه قرار گیرد. از این رو در این تحقیق به برخی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری و سهم هر یک از عوامل اشاره می گردد. در این راستا 11 استان گردشگر پذیر در دوره زمانی 1384 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفته است. با تشکیل تابع لگاریتم خطی و تخمین آن به روش پنل دیتا مشخص گردید که هزینه های سفر در مقصد همچون متغیر شاخص کل کالا و خدمات مصرفی (SHB) و نسبت قیمت هتل آن استان به درآمد خانوار سایر استانها (NHN) ، مؤثرترین متغیر در میزان تقاضای گردشگری داخلی می باشد. ضمنا ضریب متغیر تعداد جاذبه های گردشگری (TJ) تعداد آژانس های مسافرتی و خدماتی گردشگر (TA) ،مثبت می باشدو نشاندهنده رابطه مستقیم بین تعداد مسافران داخلیبادو متغیر مذکور آن استان است.
As an important economic section of high efficiency, tourism has an excellent position in the modern world called Tourism Industry. According to the Iranian tourism attractions, this industry may be considered for moving out of single-product condition and dependency on oil. Therefore, the author intends in this article to show some effective factors on demand of tourism and share of each factor. In this case, 11 tourist provinces in a period of 2005 to 2010 were studied. By linear logarithm function and its estimation in panel data method, it was determined that the traveling costs in destination such as variable of total goods and services used index (SHB) and ratio of price of hotels in that province to the family income of other provinces (NHN), are the most efficient variable in total demands for domestic tourism. In addition, coefficient of variable of total local tourism attractions (TJ) and total tourism and travel agencies (TA) is positive, showing direct relationship of number of domestic passengers and two mentioned variables in that province.