بررسی تأثیر زیرساخت های حمل و نقل بر سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران در دوره (53- 1386)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیآرمین رجب زاده 1 , مینا محجوب لاله 2 , محمدرضا عباسی استمال 3
1 - مربی،گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نور
2 - مدرس دانشگاه،گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
3 - مربی ،گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان
کلید واژه: سرمایه گذاری مستقیم خارجی, زیر ساختهای حمل و نقل, اندازه بازار, درجه باز بودن اقتصاد, الگوی تصحیح خطا, همجمعی,
چکیده مقاله :
زیر ساختهای قوی باعث کاهش هزینه های حمل و نقل،که این کاهش در هزینه های حمل و نقل،انگیزه ای برای ورود شرکت های منطقه ای و چند ملیتی ایجاد کرده و جذب سرمایه گذاران مستقیم خارجی در ایران(1386-53) است،که با استفاده از دو روش اقتصاد سنجی سری زمانی روش همجمعی جوهانسون-جوسیلیس به برآورد رابطه بلند مدت و بر اساس الگوی تصحیح خطا به برآورد روابط کوتاه مدت پرداخته ایم.نتایج برآورد مدل نشان می دهد که زی ساختهای حمل و نقل در دوره مورد بررسی در بلند مدت تاثیر مثبت و معناداری بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته که،ضریب این متغیر 2.55 است.
Strong infrastructure cause reduction in transportation costs that this reduction is a motivation for entering regional and multinational firms and attraction of foreign investment. The aim of this research is to study the effect of transportation infrastructure on foreign direct investment in Iran during 5874-2117. By using time series econometric measuring; Johansen Co integration method the long-run relationship has been investigated and according to Error Correction method the short-run relations have been studied. The results show that transportation infrastructure has significantly and positive effect on foreign direct investment by coefficient of 2ه22. But in short-run there is no causative relationship between capital stock of transportation on foreign direct investment