اثر نوآوری بر توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورهای منتخب نوظهور: درسی برای اقتصاد ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
سید کمیل طیبی
1
,
زهرا زمانی
2
,
محسن نوروزی طالخونچه
3
,
محمود شکری
4
1 - استاد اقتصاد بینالملل دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - کارشناس ارشد مرکز مدیریت صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
4 - کارشناس ارشد مرکز مدیریت صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: نوآوری, صادرات, خدمات فنی و مهندسی, کشورهای دارای بازارهای نوظهور,
چکیده مقاله :
یکی از راه های کسب درآمد ارزی کشورهای توسعه یافته جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده که نسبت به صدور مواد خام سهل تر است و برای صادر کننده خدمات مزایای مختلفی از جمله انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال، بهره وری و توسعه روابط تجاری سیاسی را به ارمغان می آورد. لذا هدف از این تحقیق بررسی اثر نوآوری بر صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای منتخب با بازار نوظهور شامل چین، هند، کره جنوبی، برزیل و ترکیه بوده است. دلیل انتخاب این کشورها پیگیری استراتژی توسعه صادرات و تنوع بخشی خدمات صادراتی آنهاست. در این مطالعه الگوی اقتصادسنجی عرضه صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورهای منتخب دارای بازارهای نوظهور طی 1998 تا 2010 با استفاده از روش داده های تابلویی برآورد شد و نتایج نشان دادند که نوآوری در این کشورها اثری مثبت و معنادار بر صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته است. به علاوه، نتایج نشان داده اند که تولید ناخالص کشورها و نرخ ارز نیز اثر معناداری را بر صادرات این کشورها ایجاد کرده است.
