ارزیابی اقتصادی احداث پالایشگاه بر مبنای نفت سنگین به منظورجلوگیری از واردات بنزین
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیعلی اصغر اسماعیل نیا 1 , ندا آذر مهر 2
1 - استادیار گروه اقتصاد انرژی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد اقتصاد انرژی
کلید واژه: نفت سنگین, فرآورده های باارزش, الگوی پالایشی,
چکیده مقاله :
با توجه به کمبود بنزین موتور در کشور،تامین این فراورده از طریق واردات یا احداث پالایشگاه های جدید امکان پذیر می باشد.در این مقاله تامین بنزین مورد نیاز از طریق پالایش نفت خام سنگین ایران که از میادین تازه توسعه یافته مانند سروش و نوروز تولید میگردد مورد ارزیابی قرار گرفته ایت.ظرفیت پالایشگاه مورد نظر 200 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است و خوراک پالایشگاه ،نفت خام سنگین میدان نوروز می باشد.لازم به ذکر است که محل احداث پالایشگاه و همچنین نحوه تامین این نوع نفت خام ،آب مورد نیاز و مسائل زیست محیطی در بررسی این مقاله لحاظ نشده است.الگوی به کار گرفته در این بررسی یک الگوی مدرن و پیشنهادی می باشد که فرض شده امکان دسترسی به ان برای کشور وجود داشته باشد .ضمن اینکه این الگو در هیچ یک از پالایشگاههای کشور ایران به اجرا در نیامده است.در بحث ارزیابی پالایشگاه حالات گوناگونی برای ارزیابی احداث پالایشگاه مطرح شده و نتایج ان مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج بررسی احداث پالایشگاه نفت سنگین نشان دهنده آن است که در قیمتهای نفت خام پایین تر از 56 دلار در هر بشکه،احداث پالایشگاه اقتصادی است.به طوریکه با کاهش قیمتهای نفت خام توجیه اقتصادی طرح افزایش می یابد.
In the light of gasoline shortage in the county, resorting to import or erection of new refinery are the possible options available. This paper aims to investigate how to meet the gasoline needs of the country by domestically refining the heavy crude oil, extracted from newly developed oil fields such as Soroush and Norouz. Refining capacity of these new proposed installations is expected to be around 055 thousand barrels per day and heavy crude oil intake of these refineries is assumed to come from Norouz oil fields. It is worth mentioning that this study has taken care of environmental considerations while deciding on the appropriate location for the erection of these refineries as well as how to meet the crude oil intake and water required by these new refineries. The model used in this study is simply a new model experimentally applied in this case study. So far, this model has not been used in the feasibility study of oil refining activities in Iran. In regard to feasibility study of oil refineries, various approaches are reviewed in this paper and the result are drawn out. The findings of this paper indicate that erection of heavy crude oil refinery, based on crude oil priced below 05 dollars per barrel, is economically feasible. Besides, with lowering oil prices, its feasibility is further validated.