شناسایی روشهای تأمین مالی کسب وکارهای کارآفرینانه دانشگاهی: مورد مطالعه دانشگاه صنعتی شریف
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیبهاره یعقوبی 1 , محمدعلی مرادی 2 , رضا زعفریان 3
1 - دانش آموخته
2 - مدیر گروه توسعه کارآفرینی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه تهران
کلید واژه: کسبوکارهای کارآفرینانه, تأمین مالی, دانشگاه, دوره حیات کسبوکار,
چکیده مقاله :
امروزه از کسبوکارهای کارآفرینی بهعنوان یک عامل مزیتآفرین نام برده میشود. لکن جایگاه ایران در این زمینه با توجه به ظرفیتهای عظیم دانشگاهی و دانش آموختگان، چندان مطلوب نیست. این در شرایطی است که بسیاری از پژوهشها و نوآوریهای دانشگاهی که قابلیت بالایی برای تجاری سازی دارند، بخاطر مشکلات تأمین مالی در پشت دربهای دانشگاهها متوقف ماندهاند. بنابراین، پژوهش حاضر با استفاده از نظریه منبع محور، به شناسایی روشهای تأمین مالی کسبوکارهای دانشگاهی به عنوان مکمل دانشِ نوآوری، با تأکید بر دورههای مختلف حیات کسبوکار میپردازد. رویکرد تحقیق حاضر کیفی است و مطالعه موردی بر روی دانشگاه صنعتی شریف بعنوان یکی از دانشگاههای پیشگام کشور انتخاب شده است. دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 13 نفر از خبرگان این حوزه بر اساس گلوله برفی و معیار اشباع نظری جمعآوری شده و با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای، مورد تحلیل قرار گرفته است. با توجه با نتایج حاصل از این پژوهش، روشهای تأمین مالی به تفکیک سه دروه حیات کسبوکارها بدین شرح شناسایی شده است. در مرحله پیشا-رشد روشهایی نظیر تأمین مالی از طریق تأمین مالی از طریق خودراهاندازی، مرکز نوآوری بانک، معاونت علمی و از طریق مشارکت حرفهای شناسایی شده است. روشهای تأمین مالی در مرحله رشد، مواردی نظیر واسطه مالی تأمین مالی از طریق فرشته کسبوکار و تأمین مالی از طریق مرکز رشد شناسایی شده است و در نهایت در مرحله پسا-رشد نهادهای رسمی مانند تأمین مالی از طریق بانک، تأمین مالی از طریق بورس و فرابورس و روشهای تأمین مالی از نهادهای بینالمللی استفاده پذیر است.
Entrepreneurial businesses have a significant role in developing a competitive advantage in the economy. However, Iran's position in this field is not very favorable considering the huge commercialization capacities and graduates. This is despite the fact that many of the academic research and innovations that have a high potential for commercialization have remained unused partly due to financing constraints. Therefore, the present study aims to use resource-based theory to identify the methods of financing academic businesses with an emphasis on different periods of the business lifecycle. The research method of the present study is qualitative and a case study of Sharif University of Technology has been selected as one of the leading universities in the country. The required data were collected through semi-structured interviews with 13 experts in this field based on theoretical saturation criteria and analyzed the collected data using three-step coding. According to the results of this study, financing methods have been identified separately for the three life cycles of businesses. In the pre-growth phase, methods such as financing through self-financing, the Bank Innovation Center, the Vice-Chancellor, and professional participation have been identified. Financing methods in the growth phase have been identified as intermediaries of financing through business angels and financing through the growth center, and finally in the post-growth phase of formal institutions such as financing through the bank, financing through the stock exchange, and OTC and financing methods are available from international institutions.