اثر طول عمر و یادگیری بر هزینه واحد در صنعت بانکداری ایران (1400-1380)
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمحمدرضا حاجیان 1 , جمشید پژویان 2 , فرهاد غفاری 3 , فرهاد خداداد کاشی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استاد گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران،
4 - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: بانک, منحنی یادگیری , طول عمر, هزینه متوسط,
چکیده مقاله :
این تحقیق اثر تجربه و یادگیری و طول عمر بانک از زمان تأسیس را بر هزینه متوسط در صنعت بانکداری ایران که شامل 10 بانک دولتی و 17 بانک خصوصی میباشد را بین سال های 1400-1380 مورد بررسی قرار میدهد . در این تحقیق به منظور سنجش یادگیری از شاخص تولید تجمعی که در بانک ها مقدار وام و تسهیلات میباشد استفاده شده است. طول عمر بانک از زمان تأسیس به عنوان اثر جانبی تجربه درنظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد شیب منحنی یادگیری مطابق انتظارات منفی بوده و شدت یادگیری در این صنعت پایین میباشد. طول عمر اثر مثبت بر منحنی هزینه متوسط داشته و بیان کننده آن است که افزایش طول عمر بانک، افزایش هزینه بانک ها را موجب شده است. با توجه به اثر مثبت طول عمر بانک بر هزینههای آن، این مطالعه ضرورت به کارگیری بهینه منابع انسانی و سرمایه ای به عنوان نهادهای این صنعت در جهت ارتقاء بهرهوری و افزایش یادگیری آگاهانه از طریق آموزش ضمن خدمت را نشان میدهد.
This research examines the effect of experience and learning and the longevity of the bank since its establishment on the average cost in the banking industry of Iran, which includes 10 state banks and 17 private banks, between 1380-1400. In this research, in order to measure learning, the cumulative production index, which is the amount of loans and facilities in banks, has been used. The longevity of the bank since its establishment is considered as a side effect of experience. The results show that the slope of the learning curve is negative as expected and the intensity of learning in this industry is low. The age has a positive effect on the average cost and it indicates that the increase in the lifespan of the bank has caused an increase in the cost of the banks. Considering the positive effect of the bank's lifespan on its costs, this study shows the necessity of optimal use of human and capital resources as institutions of this industry in order to improve productivity and increase conscious learning through the learning by doing.