پیش بینی سود در عرضه اولیه سهام و پیامدهای آن
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
آناهیتا سادات دریاباری
1
,
ایمان داداشی
2
,
کاوه آذین فر
3
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
کلید واژه: پیش&rlm, بینی سود, عرضۀ عمومی اولیه, عملکرد بلند مدت, بازده تعدیل شده, مدل فاما و فرنچ.,
چکیده مقاله :
هدف: سود پیش بینی شده از جمله اطلاعات اثرگذار بر تصمیم خرید سهام در زمان عرضۀ اولیۀ عمومی است. از طرفی، افشای پیش بینی سود میتواند شرکت ها را تحت فشار قرار دهد که هدف را برآورده کنند و عدم انجام این کار عواقب شدیدی برای افزایش سرمایه های بعدی به دنبال خواهد داشت. هدف این پژوهش بررسی تاثیر پیش بینی سود در زمان عرضۀ اولیه بر عملکرد بلندمدت شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. روش: برای سنجش عملکرد بلندمدت شرکت ها از دو روش بازده تعدیل شده سهام شرکت نسبت به بازار برای 3سال پس از عرضه اولیه و مدل 3 عاملی فاما و فرنچ استفاده شده است. داده های موردنیاز برای پژوهش حاضر، از 107 شرکتی که سهام شان در دوره زمانی 1396-1381 عرضه ی عمومی اولیه شده اند، استخراج شده و با استفاده از نرم افزار stata مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از عدم وجود تاثیر معنادار پیش بینی سود در زمان عرضۀ اولیه بر عملکرد طولانی مدت شرکت ها(در هر دو روش) می باشد. نتیجه گیری: پیش بینی سود در زمان عرضۀ اولیه دارای محتوای اطلاعاتی نیست. با توجه به اختلاف بین سودهای واقعی و پیش بینی شده، که سود محقق شده 27 درصد سود پیش بینی شده بوده و این رقم به بیش از 81 درصد هم رسیده، به نظر می رسد بخاطر نبودن مجازات قانونی و عدم توجه به پیامد و هزینه های پیش بینی نادرست، مدیریت خود را تحت فشار برای محقق کردن سود پیش بینی شده نمیبیند در نتیجه سرمایه گذاران به پیش بینی سود در تصمیم گیری ها توجهی نشان نمیدهند.
The expected profit is among the information influencing the decision to buy shares during the initial public offering. On the other hand، the disclosure of the profit forecast can put pressure on companies to meet the target، and failure to do so will have severe consequences for subsequent capital raising. The purpose of this research is to investigate the impact of profit forecast at the time of initial public offering on the long-term performance of companies.In order to measure the long-term performance of companies، two methods of the adjusted return of the company's stock relative to the market for 3 years after the initial offering and the three factor model of Fama and French have been used. The data required for the current research has been extracted from 107 companies whose shares have been offered to the public in the period of 2003-2018.Findings indicate that there is no significant effect of profit forecast at the time of initial public offering on the long-term performance of companies (in both methods). The results suggest that earnings forecasts at the time of the initial public offering do not contain information content and the market does not respond to it. And considering the difference between the realized profit and the projected profit of companies with initial public offering، it seems that due to the lack of legal punishment and lack of attention Due to the consequences and costs of incorrect forecasting، management does not see itself under pressure to achieve the predicted earning.