واکاوی پدیدارشناختی الگوی مصرفمسکن در مناطق لوکس نشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیعلی اصغر ولایتی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , محمد علی عبدالوند 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی مصرف, مصرف کننده, خانه لوکس, منطقه1و3تهران,
چکیده مقاله :
واکاوی پدیدارشناختیالگوی مصرفمسکن در مناطق لوکس نشینتهران در بخش مسکونیصنعت ساختمان چکیده برای دستیابی به شناخت الگوی مصرف مسکن، ازروشپژوهشکیفی استفاده شد.با رویکردمطالعه پدیدارشناختی برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شد.نمونهگیری با روش گلوله برفی انجام گرفت.در این پژوهش بامصرفکنندگانساکن بیش از6ماه مصاحبه شدو گردآوری اطالعات با انجام3مصاحبه به اشباع رسید.نتایجنشان داد الگوی مصرف مسکن لوکس از دیدگاه مصرف کنندگانساکن بیش از6ماهشامل3مقولهرضایت از ساخت، خدمات جانبی ساختمان و ویژگیهای منطقهاست.بنابراین یافتهها حاکی از آن است که انتخاب ساختمانهای لوکس در جامعه آماری تحت تاثیر رضایت از ساخت، خدمات جانبی ساختمان و ویژگیهای منطقه است. واژگان کلیدی:الگوی مصرف، مصرف کننده، خانه لوکس، منطقه1و3تهران 1-مقدمه بررسیرفتارمصرفکنندگانازاصولاولیهعلمبازاریابیاست.شناختالگویمصرفیوعواملمؤثربرانتخابیاعدمانتخابمحصوالت توسطمشتری یامصرفکنندگانازراهکارهایاساسیبرایبرنامهریزیهایاستراتژیکتولیدکنندگانوبنگاههای اقتصادی است.ردیا پذیرشمحصولتوسطمصرفکنندگان،محدودبهشناختمحصولومیزانکیفیتویاحوزهقیمتگذاریویاخدماتپسازفروشو غیرهبودهاست،ولینیازبهبررسیکلیوجامعتریاستکهریشهدرروانشناسیاجتماعیوحوزهمردمشناسیاجتماعیو جامعهشناسیدارد.مسکن به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای بشر، همواره از دغدغههای خانوارها بوده است. دولتها نیز همواره وظیفه تهیه سرپناهمناسب برای مردم خود را پذیرفتهاند و برای انجام این وظیفه نیز غالبا ً تمهیداتیاندیشیدهاند. با توجه به اینکه بخش مسکن
Phenomenological analysis of housing consumption pattern in luxury residential areas of Tehran In the residential sector of the construction industry Abstract In order to get to know the pattern of housing consumption, the exploratory research method was used. With the phenomenological study approach to achieve the goal The research was used. Sampling was done by the snowball method. In this research, consumers living for more than 6 months were interviewed. The collection of information reached saturation by conducting 3 interviews. The results showed that the consumption pattern of luxury housing from the perspective of the residents' consumers is more Out of 6 months, it includes 3 categories of satisfaction with the construction, ancillary services of the building and the characteristics of the area. Therefore, the findings indicate that the choice Luxury buildings in the statistical population are influenced by satisfaction with the construction, ancillary services of the building and the characteristics of the region. Keywords: consumption pattern, consumer, luxury house, 1st and 3rd district of Tehran 1. Introduction Investigating the behavior of consumers is one of the basic principles of marketing science. Knowing the consumption pattern and the factors affecting the choice or non-choice of the product. by customers or consumers, it is one of the basic methods for strategic planning of producers and economic enterprises. Acceptance of the product by the consumers, limited to the knowledge of the product, the level of quality, or the pricing area, or the after-sales service.
فهرست منابع
پژویان، جمشید و احمدی، سید محمد مهدی (1392). برآورد کشش¬های قیمتی و درآمدی گروه¬های مصرفی خانوارهای شهری با استفاده از سیستم تقاضای تقریباً ایده¬آل مبتنی بر داده¬های تابلویی. فصلنامه علوم اقتصادی، سال هشتم، شماره 26، بهار، صص 13-31.
دژپسند، فرهاد. لادن، محتوی. (1393). بررسی همگرایی بلند مدت قیمت مسکن در مناطق شهر تهران. فصلنامـه علوم اقتصادي سال 8، شماره 26.
مهینی¬زاده و همکاران (1398). تأثیر تغییرات ساختاری بر رفاه اقتصادی در ایران، رهیافت مدل¬های تعادل عمومی محاسبه¬پذیر. فصلنامه اقتصاد مالی، سال سیزدهم، شماره 48، پائیز، صص 167-189
نظریپور، محمد (1401). تحلیل رفتار بودجه¬ریزی ذهنی خانوارها براساس تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده. فصلنامه اقتصاد مالی، دوره 16، شماره 4، زمستان، صص 195-221.
Al-Momani, A.H. (2003). Housing quality: implications for design and management. Journal of Urban Planning and Development, Vol. 129 No. 4, pp. 177-194.
Bhatti, M., & Church, A. (2004). Home, the culture of nature and meanings of gardens in late modernity. Housing Studies, 19(1), 37–51.
Bender, A., Din, A., Hoesli, M., and Brocher, S. (2000). Environmental preferences of homeowners. Journal of Property Investment & Finance, Vol. 18 Iss 4 pp. 445 – 455.
Cupchik, G. C., Ritterfeld, U., & Levin, J. (2003). Incidental learning of features from interior living spaces. Journal of Environmental Psychology, 23(2), 189–197.
Clark, W.A.V. and Onaka, J.L. (1983), Life cycle and housing adjustment as explanations of residential mobility. Urban Studies, Vol. 20, pp. 47-57.
Clark, W.A.V. (1992), Residential preferences and residential choices in a multiethnic context. Demography, Vol. 29, pp. 451-66.
Clark, W., Deurloo, M., & Dieleman, F. (2006). Residential mobility and neighborhood outcomes. Housing Studies, 21, 323–342.
Dokmeci, V., Berkoz, L., Levent, H., Yurekli, H., & Cagdas, G. (1996). Residential preferences in Istanbul. Habitat International, 20(2), 241–251.
Fierro, K.P., Fullerton, T.M. Jr and Donjuan-Callejo, K.E. (2009), Housing attribute preferences in a Northern Mexico metropolitan economy, Atlantic Economic Journal, Vol. 37 No. 2, pp. 159-172.
Hurtubia, R., Gallay, O., & Bierlaire, M. (2010). Attributes of households, locations and real-estate markets for land use modeling. Sustain city working paper, 2.7, EPFL, Lausanne.
Howley, P., Scott, M. and Redmond, D. (2009), “An examination of residential preferences for less sustainable housing: exploring future mobility among Dublin central city residents. Cities, Vol. 26, pp. 1-8.
Jabareen, Y. (2005). Culture and housing preferences in a developing city. Environment and Behavior, 37(1), 134–146.
Kaynak, E., & Stevenson. (1982). Comparative study of home buying behaviour of Atlantic Canadians. Management Research News, 5(1), 3–11.
Karsten, L. (2007). Housing as a Way of Life: Towards an Understanding of Middle-Class Families’ Preference for an Urban Residential Location , Housing Studies, Vol. 22, No. 1, 83–98.
Kauko, T. (2006), “What makes a location attractive for the housing consumer? Preliminary findings from metropolitan Helsinki and Randstad Holland using the analytical hierarchy process”, Journal of Housing and the Built Environment, Vol. 21 No. 2, p. 159.
Lo, A., & Jim, C. (2010). Willingness of residents to pay and motives for conservation of urban green spaces in the compact city of Hong Kong. Urban Forestry and Urban Greening, 9(2), 113–120.
Luttik, J. (2000). The value of trees, water and open spaces as reflected by house prices in the Netherlands. Landscape and Urban Planning, 48(3–4), 161–167.
Lindberg, E., Gårling, T., & Montgomery, H. (1989). People’s beliefs and values as determinants of housing preferences and simulated choices. Housing Theory and Society, 5(3), 181–197.
Levine, J. (1998). Rethinking accessibility and jobs-housing balance. Journal of the American Planning Association, 64(2), 133–149.
Luttik, J. (2000). The value of trees, water and open spaces as reflected by house prices in the Netherlands. Landscape and Urban Planning, 48(3–4), 161–167.
Moghimi, V. and Jusan, M.B.M. (2015), “Flexible windows design preferred by homeowners: a survey of Universiti Teknologi Malaysia staff members. International Journal of Engineering Research and Applications (IJERA), Vol. 3 No. 1, pp. 1020-1031.
Opoku, R.A. and Abdul-Muhmin, A.G. (2010), Housing preferences and attribute importance among low-income consumers in Saudi Arabia, Habitat International, Vol. 34 No. 2, pp. 219-227.
Rosen, S. (1974). Hedonic prices and implicit markets; Products differentiation in pure competition. Journal of Political Economy, 82(1), 34–63.
Tan, T. H. (2011). Neighborhood preferences of house buyers: The case of Klang Valley, Malaysia. International Journal of Housing Markets and Analysis, 4(1), 58–69.
Tan, T.H. (2012), Meeting first-time buyers’ housing needs and preferences in greater Kuala Lumpur, Cities, Vol. 29 No. 1, pp. 389-396.
Tu, Y., & Goldfinch, J. (1996). A two-stage housing choice forecasting model. Urban Studies, 33(3), 517–537.
Tajima, K. (2003). New estimates of the demand for urban green space: implications for valuing the environmental benefits of Boston’s big dig project. Journal of Urban Affairs, 25 (5), 641–655.
Teixeira, C. (2007), Residential experiences and the culture of suburbanization: a case study of Portuguese homebuyers in Mississauga, Housing Studies, Vol. 22, pp. 495-521.
Wu, F. (2010). Housing environment preference of young consumers in Guangzhou, China Using the analytic hierarchy process. Property Management, Vol. 28 No. 3, pp. 174-192
Wang, D., & Li, S. (2006). Socio-economic differentials and stated housing preferences in Guangzhou, China. Habitat International, 30(2), 305–326.
Yusuf, A. A., & Resosudarmo, B. P. (2009). Does clean air matter in developing countries’ megacities? A hedonic price analysis of the Jakarta housing market, Indonesia. Ecological Economics, 68(5), 1398–1407.
Zabel, J. E., & Kiel, K. A. (2000). Estimating the demand for air quality in four U.S. cities. Land Economics, 76(2), 174–194.