نقد ساختار گرایانه و تحلیل محتوایی اشعار ولی دشت بیاضی
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
کلید واژه: نقد, درون مایه, ساختار گرایی, ولی دشت بیاضی,
چکیده مقاله :
امروزه ساختار گرایی از شیوه های رایج در بررسی متون ادبی به شمار می آید ومنتقدین با استفاده از این شیوه متون را به عناصر سازنده آن تجزیه کرده و مورد نقد قرار می دهند. نقد ساختارگرایانه در حوزه ادبیات و زبانشناسی است. شیوه ای که در آن پدیده های جزیی در ارتباط با یک کل بررسی می شوند. در این نوع نقد، بر ساخت اثر تاکید می شود وزندگی شاعر و مولف در حاشیه قرار می گیرد.دربخش اول این مقاله، اشعار ولی دشت بیاضی، یکی از شعرای مکتب وقوع در قرن ده، مورد نقد ساختارگرایانه قرار گرفته است و از آنجا که این نوع نقد رابطه تنگاتنگی با زبانشناسی ساختاری دارد عناصر ساختاری اشعار در سه سطح آوایی ، واژگانی و نحوی بررسی شده است . با نگاهی جامع می توان نتیجه گرفت که وسعت عملکرد شاعر در حوزه توازن آوایی بیش از توازن واژگانی و نحوی بوده است .در بخش دوم مقاله برای شناخت اندیشه های شاعر درون مایه های شعر به روش تحلیلی مورد بررسی قرار است. نگاهی به نتایج تحقیق در این قسمت مبین آن است که دشت بیاضی در اشعارش از مدایح مذهبی ، مفاهیم قرآنی و مفاخره بیش از سایر مفاهیم بهره جسته است و از آنجا که شاعر مکتب وقوع محسوب می شود درغزلیاتش درونمایه عشق را بیش ازدیگر موضوعات می بینیم.
Literature can be analyzed from different views and stylistic analysis of literary works is scientific approach in criticism. In this article the poems of Vali as a poet from Vasoukht school in tenth century has been analyzed based on structuralism. In this kind of criticism emphasizes on construction literary works and structuralism as a way in analysis. Putting up on the side lines the life of poet and author. In this research at the beginning has been pointed out the structuralism and then has been introduced poet and his poems in three levels: Phonetic , Lexical and Syntactic since recognition of poet’s thoughts without looking themes of his poets in impossible in the following has been reviewed his poets by content analysis method. The aim of this article is the recognition of his poetic style in expression of concepts.
احمدی، بابک .(1382). ساختار و هرمنوتیک ، چاپ دوم، تهران: گام نو.
امامی، نصرالله .(1382). ساخت گرایی و نقد ساختاری ، چاپ اول، تهران: رسش.
بالایی ،کریستف ؛ کویی پرس ، میشل .(1378 ). سرچشمه های داستان کوتاه ، ترجمه احمد کریمی حکاک ، چاپ اول، تهران : پاپیروس.
چرمگی عمرانی ، مرتضی .(1388). سبک شناسی اشعار مولانا محمد ولی دشت بیاضی ،بهار ادب ، سال دوم ، شماره سوم ، صص 113-97
دشت بیاضی، محمد ولی .(1389). دیوان مولانا محمد ولی دشت بیاضی، تصحیح مرتضی چرمگی عمرانی ، چاپ اول، تهران: اساطیر.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر .(1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر ، چاپ دوم، تهران: طرح نو.
شمیسا، سیروس .(1386). انواع ادبی ، چاپ دوم، تهران : میترا.
همو .(1388). نقد ادبی ، چاپ سوم، تهران : میترا،
صفا، ذبیح اله .(1373). تاریخ ادبیات در ایران، جلد پنجم ، چاپ دوم، تهران: طوس.
صفوی، کوروش .(1390). از زبان شناسی به ادبیات ، چاپ سوم، تهران: سوره مهر.
علوی مقدم، مهیار .(1381). نظریه های نقد ادبی معاصر، جلد دوم ، چاپ پنجم، تهران: سمت.
فرزام پور، علی اکبر .(1354). خودستایی شاعران، مجله یغما، سال 8 ،شماره 28
کالر ، جاناتان .(1379). فردینان دوسوسور ، ترجمه کوروش صفوی ، چاپ اول، تهران : هرمس.
گلدمن ، لوسین .(1369). نقد تکوینی ، ترجمه محمد تقی غیاثی ، چاپ اول، تهران : بزرگمهر.
گلچین معانی، احمد .(1374). مکتب وقوع در شعر فارسی ، چاپ سوم، مشهد: فردوسی.
مطربی سمرقندی، سلطان محمد .(1382). تذکره الشعرا، با مقدمه علی رفیعی، چاپ اول، تهران: میراث مکتوب.
موتمن، زین العابدین .(1332). شعر و ادب فارسی، جلد اول ، چاپ اول، تهران: بنگاه مطبوعاتی افشار.