Numerical analysis and optimization of the sunroof of a passenger car on improving the aerodynamic and resonance properties of the body.
محورهای موضوعی : Smart & Advanced Materialsجلیل جمالی 1 , سجاد کریمی مدانی 2
1 - گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران،
2 - کارشناسی ارشد مهندسی خودرو ، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ضربههای اتفاقی ناشی از ثابت نبودن سرعت، ناهمواریها و سرعتگیرهای جاده، خودرو را در معرض شتابهای قائمی قرار میدهد که علاوه بر ناراحتی و خستگی سرنشینان، به دلیل لرزی در سیستم فرمان، موجب دشواری هدایت وسیلهی نقلیه میشود. آنالیز مودال بدنهی خودرو راهی برای شناسایی فرکانسهای طبیعی سازهی بدنه خودرو را فراهم میکند که هرچه از فرکانسهای اجباری ناشی از شرایط محیطی فاصلهی بیشتری داشته باشد، احتمال بروز پدیدهی تشدید و لرزش در بدنه کاهش مییابد. در این تحقیق، پاسخ دینامیکی و ارتعاشات آزاد (مودال) بدنهی یک خودروی پژو 206 دارای سانروف بررسی شده است. ابتدا تاثیر اعمال طراحی سانروف بر فرکانس طبیعی خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. شبیهسازی عددی آنالیز مودال خودرو با استفاده از شبیهسازی نرمافزار انسیس مودال، اجرا خواهد شد. پس از استخراج فرکانسهای طبیعی بدنه خودرو از نرم افزار انسیس، سپس به وسیله متد سطح پاسخ (RSM) مدلی ریاضی از دو متغیر هدف اختلاف فرکانس طبیعی-فرکانس تحریک به منظور جلوگیری از بروز تشدید در سازه و دومین هدف مینیمم کردن تنش ، برحسب متغیرهای طراحی ابعاد هندسی سانروف و ساخته شده است. و در نهایت با استفاده از روش میانگین هندسی ابعاد بهینه سانروف محاسبه شده است. خروجی این پایاننامه علاوه بر تحلیل تاثیر طراحی سانروف در فرکانس طبیعی بدنهی خودرو، ابعاد بهینه آن را نیز با استفاده از روش های بهینه سازی ارائه می دهد.