اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان بر کیفیت زندگی زنان واجد اضطراب
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولی
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: کیفیت زندگی, اضطراب, زنان, مدل گروس, نظمجویی هیجان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان مدل گروس بر کیفیت زندگی زنان واجد اضطراب با استفاده ازطرح پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه اجرا شد. از میان زنان ساکن منطقه 13 تهران 26 نفر که واجد ملاک های ورود به مطالعه بودند با روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش نظمجویی هیجان قرار گرفت و گروه گواه برنامه ای دریافت نکرد. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و پس از سه ماه به فرم 26 مادّه ای پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی پاسخ دادند. یافته ها نشان می داد نمره های کیفیت زندگی گروه آزمایش پس از دریافت برنامه آموزشی، در مقایسه با گروه گواه تغییر معنادار یافته بود. همچنین یافته ها نشان داد که در مرحله پیگیری اثر مداخله بر متغیرها ثبات داشت. هیجان ها نقشی برجسته در افزایش کیفیت زندگی در زمینه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دارند و موجب آگاهی فرد از فرایندهای شناختی می شوند. بنابراین، برنامه ای که هیجان ها و مؤلفه های وابسته به آن ها را اصلاح و تعدیل و راهبردهای انطباقی را تقویت کند، می تواند توانایی افراد را در زمینه های گوناگون بهبود بخشد.
his study aimed to investigate the effectiveness of emotion regulation training based on Gross model on quality of life among women with anxiety. The study design was pretest-posttest control group. Twenty six females who had the inclusion criteria of the study were selected from 13th district of Tehran, Iran by cluster sampling. The participants randomly assigned into either the experimental (n=13) or control group (n=13). The experimental group received emotion regulation training for 8 sessions (75 minutes a session). Both groups completed the WHOQOL-BREF at pretest, posttest, and three month follow up. The result indicated that the scores of quality of life significantly increased in experimental group compared with the control group. The effects of training on the variables maintained after three months. Since emotions play important role in promoting quality of life at individual, family and social level sand in developing awareness of cognitive processes, a program that regulates emotion and strengthen adjustment strategies can improve person’s ability in different domains of life.
اعظمی، ی. (1392). اثربخشی آموزش نظمجویی شناختی مبتنی بر مدل گروس بر کاهش خشم و تکانشگری در افراد وابسته به موادر مخدر. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
اعظمی، ی.، سهرابی، ف.، برجعلی، ا. و چوپان، ح. (1393). اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان مبتنی بر مدل گروس بر کاهش تکانشگری در افراد وابسته به مواد مخدر. فصلنامه اعتیادپژوهی، ۸ (30)، ۱۲۷-۱۴۱.
بیرامی، م.، هاشمی، ت.، بخشیپور، ع.، محمودعلیلو، م. و اقبالی، ع. (1393). مقایسه تأثیر روش آموزش نظمجویی هیجان و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر پریشانی روانشناختی و راهبردهای شناختی نظمجویی هیجان مادران کودکان عقبمانده ذهنی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9(33)، 59-43.
جلالوند، م.، محمدی، ن. و مولازاده، ج. (1393). اثربخشی مهارتهای نظمجویی هیجان مبتنی بر مدل فرایند گروس بر وسوسه و سوگیری توجه در افراد وابسته به مواد مخدر. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 8 (2)، 10-1.
صالحی، ا.، باغبان، ا.، بهرامی، ف. و احمدی، س. ا. (1391). تأثیر دو روش آموزش نظمجویی هیجان مبتنی بر مدل فرایند گروس و رفتاردرمانی دیالکتیک، بر علایم مشکلات هیجانی.مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، 13(9)، 7-1.
کاویانی، ح. و موسوی، ا. (1387). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 66(2)، 140-136.
کریمیفر، م.، دینپرور، ا.، روحالامینی، م. س. و بشارت، م. ع. (زیرچاپ). اثربخشی آموزش نظمجویی هیجان مبتنی بر مدل گروس بر میزان سازگاری عاطفی و اجتماعی در مردان جوان. فصلنامه تازههای علوم شناختی.
کریمیفر، م. و روحالامینی، م. س. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای نظمبخشی هیجان بر احساس پیوستگی زنان دارای اضطراب. اولین همایش ملی پژوهشهای و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
نجات، س.، منتظری، ع.، هلاکوئی نائینی، ک.، محمد، ک. و مجدزاده، س.ر. (1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت: ترجمه و روانسنجی گونه ایرانی. مجلهدانشکدهبهداشتوانستیتوتحقیقاتبهداشتی، 4(4)، 12-1.
Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2012). When are adaptive strategies most predictive of psycho-pathology? Journal of Abnormal Psychology, 121(1), 276-281.
An, J. G., Gao, X. M., Ma, Y. X., & Xiao, S. X. (2015). Relation between depression, anxiety, and quality of life among female nurses in Shaanxi province: A cross-sectional Study. The Lancet and the Chinese Academy of Medical Sciences, 386, 1-29.
Ana-Maria, V. (2015). Satisfaction of participants in physical activity programs as an indicator of quality of life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1434-1438.
Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56 (6), 893-897.
Beck, A. T., & Steer, R. A. (1990). The Beck Anxiety Inventory Manual. San Antonio, TX: Psycho-logical Corporation.
Berking, M., Orth, U., Wupperman, P., Meier, L. L., & Caspar, F. (2008). Prospective effects of emotion regulation skills on emotional adjustment. Journal of Counseling Psychology, 55 (4), 485-494.
Blalock, D. V., Kashdan, T. B., & Farmer, A. S. (2016). Trait and daily emotion regulation in social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 40, 416-425.
Cakmak, A. F., & Cevik, E. I. (2010). Cognitive emotion regulation questionnaire: Development of Turkish version of 18-item short form. African Journal of Business Management, 4, 2097-2102.
Caldirola, D., Grassi, M., Riva, A., Daccò, S., De Berardis, D., & et al. (2014). Self-reported quality of life and clinician-rated functioning in mood and anxiety disorders: Relationships and neuropsychological correlates. Comprehensive Psychiatry, 55, 979-988.
Campbell‑Sills, L., Ellard, K. K., & Barlow, D. H. (2014). Emotion Regulation in Anxiety Disorders. In J. J. Gross, Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
Cheradi, N., & Chibane, T. (2014). Health psychology and quality of life. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 813-816.
Ciuluvica, C., Amerio, P., & Fulcheri, M. (2014). Emotion regulation strategies and quality of life in dermatologic patients. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, 661-665.
Diener, E., & Chan, M. Y. (2011). Happy people live longer: subjective well-being contributes to health and longevity. Applied Psychology: Health and Well-Being, 3, 1-43.
Fairholme, C. P., Boisseau, C. L., Ellard, K. K., Ehrenreich, J. T., & Barlow, D. H. (2010). Emotions, emotion regulation, and psychological treatment: A unified perspective. In A.M. Kring & D.M. Sloan (Eds), Emotion regulation and psychopathology: A Trans diagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford Press.
Fleury-Bahi, G., Pol, E., & Navarro O. (2017). Handbook of Environmental Psychology and Quality of Life Research. Switzerland: Springer.
Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance-and mindfulness-based treatments. In R. A. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance: Illuminating the processes of change. Oakland, CA: New Harbinger Publications.
Gross, J. J., (2015). Emotion Regulation: Current Status and Future Prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26.
Gross, J. J. (2014). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
Gross, J. J. (2002). Emotional regulation: Affective cognitive and social consequences. Psycho-physiology, 39(3), 281-291.
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: timing is everything. Current directions in psychological science, 10(6), 214-219.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: an integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
Gross, J. J., & Jazaieri, H. (2014). Emotion, emotion regulation and psychopathology: An affective science perspective. Clinical Psychological Science, 2(4), 387-401.
Gross, J. J., Sheppes, G., & Urry H. L. (2011). Emotion generation and emotion regulation: a distinction we should make (carefully). Cognition & Emotion, 25, 765-781.
Heldt, E., Blaya, C., Isolan, L., Kipper, L., Teruchkin, B., & et al. (2006). Quality of life and treatment outcome in panic disorder: cognitive behavior group therapy effects in patients refractory to medication treatment. Psychotherapy and Psychosomatics, 75, 183-186.
Hosseinian, S., Ghasemzadeh S., & Niknam, M. (2011). Prediction of quality of life in female teachers on the basis of emotional and spiritual intelligence variables. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling, 3, 42-60.
Joormann, J., Yoon, K. L., & Siemer, M. (2009). Cognition, attention and emotion regulation. In A. M. Kring & D. M. Sloan (Eds), Emotion regulation and psychopathology: A trans diagnostic approach to etiology and treatment. New York: Guilford Press.
Kimhy, D., Vakhrusheva, J., Jobson-Ahmed, L., Tarrier, N., Malsapina, D. & et al (2012). Emotion awareness and regulation in individuals with schizophrenia: Implications for social functioning. Psychiatry Research, 200 (2&3), 193-201.
Louro, A. C., & Fernández-Castro T. B. J. (2015). Is there a relationship between positive affect and other dimensions of quality of life in colorectal cancer patients? Anales de Psicología, 31(2), 404-413.
Manju, H. K., & Rajappa, B. (2016). Role of Emotion Regulation in Quality of Life. The International Journal of Indian Psychology, 4(1), 154-160.
Mattila, A. K., Pohjola, V., Suominen, A. L., Joukamaa, M., & Lahti, S. (2012). Difficulties in emotional regulation: association with poorer oral health-related quality of life in the general population. European Journal of Oral Sciences, 120, 224-231.
McLean, C. P., Asnaani, A., Litz, B. T., & Hofmann, S. G. (2011). Gender differences in anxiety disorders: prevalence, course of illness, comorbidity and burden of illness. Journal of Psychiatric Research, 45(8), 1027-1035.
Melin, E. O., Hans, O., Thulesius H. O., & Persson, B.A. (2010). Affect School for chronic benign pain patients showed improved alexithymia assessments with TAS-20. BioPsychoSocial Medicine, 4, 5.
Meule, A., Fath, K., Real, R. G. L., Sütterlin, S., Vögele, C., & et al (2013). Quality of life, emotion regulation, and heart rate variability in individuals with intellectual disabilities and concomitant impaired vision.Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice, 3(1), 1-14.
Nyklíček, I., Zeelenberg, M., & Vingerhoets, A. (2011). Emotion regulation and well-being. 1st edition. New York, London: Springer.
Phillips, L. H., Saldias, A., McCarrey, A., Henry, J. D., Scott, C. & et al. (2009). Attentional lapses, emotional regulation and quality of life in multiple sclerosis. British Journal of Clinical Psychology, 48(1), 101-106.
Raes, F., Smets, J., Nelis, S., & Schoofs, H. (2012). Dampening of positive affect prospectively predicts depressive symptoms in non-clinical samples. Cognition & Emotion, 26(1), 75-82.
Ribeiro, P. S., Jacobsen, K. H., Mathers, C. D., & Garcia-Moreno, C. (2008). Priorities for women’s health from the global burden of disease study. International Journal of Gynecology & Obstetrics, 102(1), 82-90.
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and Violent Behavior, 17(1), 72-82.
Sadock, B. J., Sadock, V. A., & Ruiz, P. (2015). Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/ Clinical Psychiatry. 11th edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Schreiber, L. R. N., Grant, J. E., & Odlaug, B. L. (2012). Emotion regulation and impulsivity in young adults. Journal of Psychiatric Research, 46, 651-658.
Sirgy, M. J. (2012). The psychology of quality of life: hedonic well-being, life satisfaction, and eudemonia. 2th editions. New York, London: Springer.
Skevington, S. M., Lotfy, M., O'Connell, K. A. (2004). WHOQOL Group, the World Health Organization's WHOQOL-BREF quality of life assessment: psychometric properties and results of the international field trial. A report from the WHOQOL Group. Quality of Life Research, 13, 299- 310.
Sudhir, P. M., Sharma, M. P., Mariamma, P., & Subbakrishna D. K. (2012). Quality of life in anxiety disorders: Its relation to work and social functioning and dysfunctional cognitions: an exploratory study from India. Asian Journal of Psychiatry, 5, 309-314.
Svaldi, J., Griepenstroh, J., Tuschen-Caffier, B., & Ehring, T. (2012). Emotion regulation deficits in eating disorders: a marker of eating pathology or general psychopathology? Psychiatry Research, 197(1), 103-111.
_||_