پیشبینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیت دانشآموزان تیزهوش
محورهای موضوعی : روان درمانگریمدینه رفعتپناه 1 , دیبا سیف 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی
2 - استادیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: خودآگاهی, رگههای شخصیت, دانشآموزان تیزهوش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگههای شخصیتی در دانش¬آموزان تیزهوش بود. شرکت¬کنندگان مشتمل بر 239 دانش-آموز تیزهوش (120 دختر، 119 پسر) در مقطع دبیرستان شهرستان شیراز بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل اصلی شخصیت (گلدبرگ، 1999) و مقیاس خودهشیاری (ریلو و الیک، 1998) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بین رگه-های شخصیت (برون¬گردی، وظیفهشناسی، توافقجویی، گشودگی به تجربه و نوروزگرایی) و ابعاد خودآگاهی (خودآگاهی خصوصی، خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی) همبستگی وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عامل¬های گشودگی به تجربه و وظیفهشناسی، بعد خودآگاهی خصوصی و توافقجویی، و نوروزگرایی، بعد خودآگاهی عمومی را بهطور مثبت پیش¬بینی می¬کنند. همچنین، نوروزگرایی به¬طور مثبت و برون¬گردی به¬طور منفی بعد اضطراب اجتماعی را پیش¬بینی کردد.
the purpose of the present study was to predict the dimensions of self-awareness from personality traits in gifted students. Two hundred and thirty nine gifted students (120 girls, 119 boys) were selected from two high schools using purposive sampling. The participants completed the Big Five Personality Questionnaire (BFPQ; Goldberg, 1999)and the Self-Consciousness Scale (SCS; Realo & Allik, 1998).The results indicated significant correlations between personality traits (openness to experience, conscientious, agreeableness, extraversion, and neuroticism) and dimensions of self-awareness (private self-awareness, public selfawareness, and social anxiety). The multiple regression analysis indicated that openness to experience and conscientiousness predicted private self-awareness, and agreeableness and neuroticism predicted public self-awareness positively. Also, neuroticism predicted social anxiety positively, and extraversion predicted social anxiety negatively.