شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریعلی حسینائی 1 , احمد آقاجانی 2 , اعظم نوفرستی 3
1 - مربی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
3 - مدبی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
کلید واژه: دانشآموزان ابتدایی, ناتوانی یادگیری, ناتوانی خواندن, ناتوانی نوشتن,
چکیده مقاله :
به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانش آموزان مقطع ابتدایی، 3282 نفر از دانش آموزان پایههای سوم، چهارم و پنجم مناطق هفتگانه آموزشی استان قم براساس روش نمونهبرداری طبقهای انتخاب شدند. در وهلة اول، معلمان فهرست نشانههای ناتوانیهای یادگیری (فوست و لو، 1995) را برای هر دانش آموز تکمیـل کردند. سپس، کسانی که بیش از سه نشانة ناتوانی خاص یادگیری را داشتند به آزمونهای خوانـدن و نوشتن محقق ساخته پاسخ دادند. ماتریسهای پیشروندة ریون (ریون، 1956) در مورد دانش آموزانی که نمرة پایین¬تر از نمرة ملاک گرفتند، اجرا شد. در نهایت، 3130 دانشآموز که نمرههای آنها در آزمونهای خواندن و نوشتن پایینتر از نمرة ملاک بود و فاقد نقایص هوشی، بینایی، شنوایی و حرکتی بودند، نمونة پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها نشان دادند که (1) میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن در استان قم، 55/1 درصد و ناتوانی خاص نوشتن، 34/1 درصد است، (2) بین دختران و پسران تفاوت معنادار وجود ندارد، (3) سه پایة تحصیلی از نظر میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن تفاوت معنادار دارند و (4) بین مناطق هفتگانة استان قم در میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن و نوشتن تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر که نمایانگر تعداد قابل توجة دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص است، نیاز به اقدام پیشگیرانه و درمانی در این زمینه آشکار میشود.
In order to determine the prevalence of reading and writing disabilities among primary school students , 3282 students in third-, fourth-, and fifth- grade were selected from seven educational districts of Qom State by stratified sampling. First, teachers completed the Learning Disabilities Symptoms Checklist (Fawcett, & Lowe, 1995). Then those who met more than three symptoms, completed a researcher-devised Reading and Writing Test. The students who obtained scores lower than the criterion score administered the Raven Progressive Matrics (Raven, 1956). Finally, 3120 students without mental, visual, auditory, and motor deficiencies consisted the research sample. The findings indicated that (1) the prevalence of reading and writing disabilities were 1.55% and 1.34% respectively, (2) no significant difference was found between the males and the females, (3) the prevalence of reading disability was significantly different among third-, fourth-, and fifth- grade, and (4) the prevalence of reading and writing disabilities were significantly different among seven districts of Qom. Given the research findings, there are considerable number of students with reading and writing disabilities, which suggest that preventive and remedial actions are needed.