ارتقای کیفیت دلبستگی شیرخوار توسط ارتقای آگاهی بینذهنی مادر
محورهای موضوعی : روان درمانگریآناهیتا گنجوی 1 , محمدعلی مظاهری 2 , منصورهسادات صادقی 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: مادر, کیفیت دلبستگی, آگاهی بینذهنی, شیرخوار,
چکیده مقاله :
مطالعة حاضر بر شناخت اثربخشی بستة آموزشی افزایش آگاهی بین¬ذهنی مادران دارای شیرخوار 7-6 ماهه بر ارتقای کیفیت دلبستگی شیرخوار در پایان سال نخست زندگی شیرخوار متمرکز شد. کیفیت دلبستگی شیرخوار توسط طبقه¬های Q دلبستگی (واترز، 1995) مورد سنجش قرار گرفت.20 مادر دلبستة ناایمن از طریق مصاحبة رابطة کنونی (کرول و اونز، 1996) شناسایی شدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. نتایج نشان دادند شیرخواران گروه آزمایش به واسطة بهبود آگاهی بین¬ذهنی در مادران و پاسخدهی متناسب به نیازهای آنها دلبستگی ایمن¬تر و وابستگی کمتر نسبت به گروه گواه دارند.
the present study aimed to evaluate the effectiveness of mind-mindedness in mothers with a 6-7-month-old infant on promoting infant’s attachment quality at the end of first year of infant life. Infant attachment quality was assessed by the Attachment Q-sorts (Waters, 1995). Twenty mothers with insecure attachment styles were identified by the Current Relationship Interview (Crowell & Owens, 1996) and were assigned into either experimental or control groups. The results indicated that the attachment of infants in experimental group was significantly more secure and less dependent than the control group due to their mothers’ increased mind-mindedness and their appropriate responsiveness to infant’s needs.