آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
کلید واژه: افسردگی, دانشآموزان, مهارتهای زندگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به مطالعه اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در کاهش نشانههای افسردگی دانشآموزان پرداخت. 62 دختر دانشآموز سال سوم راهنمایی به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایشی هفتهای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مهارتهای زنـدگی را آموزش دیدند. هر دو گروه، مقیاس افسردگی کودکان (لانگ و تیشر، 1983) را قبل و بعد از آموزش تکمیل کردند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی، نشانههای افسردگی، مشکلات اجتمـاعی و اشتغـال ذهنی با بیماری و مرگ را به گونـهای معنادار کاهش میدهد، اما از لحاظ پاسخ عاطفی، احساس گناه، حرمت خود و خوشی و لذت بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. بنابراین به نظر میرسد برای بهبود کامل نشانهها به دورههای طولانیتر آموزش نیاز است.
The effectiveness of life skills training in relieving depression was examined. Sixty two female students in grade nine were randomly selected and assigned to an experimental or a control group. Biweekly, the experimental group received life skills training sessions of two hours, for 12 weeks. The both groups completed the Children Depression Scale (Lang & Tisher, 1983) before and after the training. The results of ANCOVA posited that life skills training significantly decreased symptoms of depression: social problems, and mental preoccupation with illness and death. However there were no significant difference between the two groups in terms of affective response, feelings of guilt, self esteem and pleasure. It appears that a complete treatment of symptoms requires a more extensive training.