رابطه سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت
محورهای موضوعی : روان درمانگریمعصومه فرهوش 1 , مهرناز احمدیمبارکه 2
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
2 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: سبکهای تفکر, راهبردهای یادگیری, انگیزش پیشرفت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطة بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت انجام شد. نمونهای متشکل از 267 دانشآموز دختر پایة دوم رشتة ریاضی و فیزیک منطقة 4 آموزش و پرورش شهر تهران به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه سبک تفکر (TSI؛ استرنبرگ و واگنر، 1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری (LSQ؛ ویناشتاین و مایر، 1998) و انگیزش پیشرفت (ACMT؛ باهارگاوا، 1994) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیری گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که 1) سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت ارتباط مثبت معنادار دارند، 2) از میان راهبردها، مدیریت زمان بیشترین توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارد، 3) از بین سبکهای تفکر، سبک تفکر قانونگذار و قضاوتگر توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارند و 4) اضطراب نیز به منزلة یکی از مؤلفههای راهبردهای یادگیری با کاهش انگیزش پیشرفت رابطه دارد. در نهایت، ضرورت شناسایی سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری دانشآموزان نیز مورد تأکید قرار گرفت.
the present study was aimed to determine the relationships of thinking styles and learning strategies with academic achievement. The sample consisted of 267 girls studying in mathematics and physics discipline in fourth educational district of Tehran. The sample was selected randomly by multistage cluster sampling. The participants completed the Thinking Style Inventory (TSI; Sternberg & Wagner, 1992), the Learning Strategies Questionnaire (LSQ; Weinstein & Mayer, 1998), and the Achievement Motivation Test (ACMT; Bhargava, 1994). The data were analyzed using correlation test and stepwise multiple regression. The results indicated that 1) thinking styles and learning strategies correlated positively with achievement motivation, 2) time management was the strongest predictors of academic achievement, 3) legislative and judicial thinking styles explained achievement motivation, and 4 anxiety as a component of learning strategies was related to decreased achievement motivation. The necessity of identifying students’ thinking styles and learning strategies was examined.