بازخورد والدین به سواد و مهارتهای شناختی در کودکان پیشدبستانی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیسیده مرجان مظلوم 1 , سوسن رحیمزاده 2
1 - کارشناسی ارشد
روانشناسی بالینی
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران-جنوب
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران جنوب
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی نقش بازخورد والدین به سواد در پیشبینی مهارتهای شناختی کودکان 5 سال تا 5 سال و 11 ماه شکل گرفت. 128 کودک (66 پسر و 62 دختر) از شهر برازجان به کمک طرح همبستگی با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به دومقیاس مهارتهای اولیه شناختی (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394) پاسخ دادند. والدین آنها نیزمقیاسمحیط سواد خانه (مرکز پژوهشی همنوای آوای رویش، 1394)را تکمیل کردند.تحلیل دادهها نشان دادمحیط سواد خانه با مهارتهای اولیه شناختی کودکان همبستگی مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این بود که محیط سواد خانه24 درصد از واریانس مهارتهای شناختی (14 درصد از مهارت خواندنـنوشتن و 10 درصد از مهارت ریاضی) کودکان را تبیین میکند و زیرمقیاس علاقه به خواندنوالدین4 درصد از مهارت شناختی خواندنـنوشتن کودکان را به تنهاییپیشبینیمیکند.یافتههابرنقشغنیسازی محیط خانواده و آگاهسازی والدین از ارزش آن در افزایش مهارتهای شناختی کودکان پیشدبستانی بهمنظور پیشگیری از افت تحصیلی درهر مقطعی، تأکید کردند.
This study was conducted with the aim of recognizing the role of parenting attitude to literacy in predicting cognitive skills in children between the ages of 5 years old to 5 years old and 11 months. 128 children (66 boys and 62 girls) were selected from Borazjan, through randomized cluster sampling method. The study design was correlational and the children completed two scales of Early Cognitive Skills (Hamnavay-e Avay-e Royesh, 1394) while their parents completed the Home Literacy Environment Scale (Hamnavay-e Avay-e Royesh, 1394). Data analysis indicated that home literacy environment has a positive correlation with early child’s cognitive skills. The results of multiple regression analysis indicated that home literacy environment explains 24% of the variance of early cognitive skills (14%reading-writing skills and 10% math skills) in children, and the parent’s interest in reading subscale (from literacy environment scale) predicts 4% of children’s reading-writing skills. Findings emphasize on the importance of enriching family environment and awareness in increasing the early cognitive skills in preschoolers, and preventing educational downfall in each grade
