کمال گرایی، مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی در دانشجویان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه شیراز و مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - استادیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: دانشجویان, رضایت از زندگی, کمالگرایی, مشکلات هیجانی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر رابطه بین پیامدهای کمالگرایی، مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی اندازهگیری شدند. شرکتکنندگان، شامل 297 (81 پسر و 216 دختر) دانشـجوی دانشگاه آزاد اسلامـی واحد مرودشت بودند و مقیاسهای چند بعـدی کمالگرایی (فراست، مارتن، لاهارت و روزنبلیت، 1990)، مقیاس افسردگـی، اضـطراب و تنیدگی (لاویبوند و لاویبوند، 1995)و مقـیاس رضایت از زندگی (هبنر، 1994) را تکمیل کردند. تحلیل رگرسیون چند متغیری به شیوه همزمـان نشان دادند که ابعاد کمالگرایی شامل نگرانی درباره اشتباهها، انتقادگری والدینی، شک درباره اعمال و هنجارهای شخصی، رضایت از زندگی را تبیین میکنند (21/0= 2R ). دو بُعد هنجارهای شخصی و سازماندهی، اضطراب (33/0= 2R)، افسردگی (41/0= 2R) و تنیدگی (28/0= 2R) را تبیین کردند.
The present study measured the relationship between consequences of perfectionism, emotional problems and life satisfaction. Participants were 297 (216 women and 81 men) students enrolled at Marvdasht Islamic Azad university who completed the Frost Multidimensional Perfectionism Scale (Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate, 1990), the Depression, Anxiety and Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995), and the Life Satisfaction Scale (Huebner, 1994). Simultaneous multiple regression analysis indicated that the dimensions of perfectionism including concern about mistakes, parental criticism, doubts about actions and present standards explained life satisfaction (R2 =0.21). The two dimensions of personal standards and organization explained anxiety (R2 =0.33), depression (R2 =0.41) and stress (R2 =0.28).