تأثیر روشهای پیشگیری از سوء مصرف مواد در هیجانطلبی، امنیت روانی و بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان
محورهای موضوعی : روان درمانگریداریوش جلالی 1 , غلامرضا منشئی 2 , محمدمهدی مظاهری 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ایران ـ اصفهان
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات، ایران ـ اصفهان
کلید واژه: روشهای پیشگیری, الگوی شناختی-رفتاری اجتماعی, سخنرانی, ارسال پیامک, سوء مصرف دارو, بازخورد نسبت به مصرف موادف هیجانطلبی, امنیت روانی,
چکیده مقاله :
هـدف این پژوهش، مقایسة اثربخشی سه روش پیشـگیری از سوء مصرف مواد: الف) شناختی ـ رفتاری اجتماعی، ب) سخنرانی و پ) ارسال پیامـک در هیجانطلبی، امنیت روانی و بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر بود. 192 دانشآموز دختر و پسر دبیرستانی در چهار گروه (سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) به طور تصادفی قرار داده شدند. شرکتکنندگان مقیاس هیجانطلبی (زاکرمن، 1969)، سیاهة امنیت رونی (مزلو،1952) و سیاهة بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر (قربانی، 1380) را طی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیل کردند. به گروه اول، 10 جلسة گروهی 2 ساعته روش شناختی ـ رفتاری اجتماعی آموزش داده شد، برای گروه دوم، 10 جلسة 2 ساعتة سخنرانی برگزار گردید و به گروه سوم، 75 روز، پیامکهای پیشگیری داده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که هر سه روش پیشگیری در هیجانطلبی، امنیت روانی و بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر تـأثیر معنادار دارند؛ همچنین، روش شناختی ـ رفتاری اجتماعی از دو روش دیگر، مؤثرتر است. نتایج پیگیری 100 روزه نشان داد که اثربخشی روشهای پیشگیری، پایدار بوده است.
this study aimed to compare the effectivenesses of three methods of drug abuse prevention: a) cognitive-behavioral social, b) lecture , and c) short message system on sensation seeking, mental security and attitude toward substance abuse among high school students. One hundred and ninety two high school students were assigned randomly to four groups (three experimental groups, one control group). Participants completed the Attitude toward Drug Abuse Inventory (Ghorbani, 2001), Sensation Seeking Scale (Zukerman, 1969) and Mental Security Inventory (Maslo, 1952) during pretest, posttest, and follow up phases. The first experimental group received 10 sessions of cognitive-behavioral social group training (2 hours a week), the second experimental group attended 10 lecture sessions and the third experimental group received preventive short messages for 75 days. The results of MANCOVA indicated that the effects of all three preventive methods on sensation seeking, mental security and attitude toward drug were significant. It was also found that the cognitive-behavioral social method was significantly more effective than the other two methods. The follow-up results indicated that the effects of the preventive methods continued after 100 days.