تدارک یک فرایند به منظور برگردان مفهومی برنامههای روانی ـ تربیتی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمری هیگسان 1 , ماریا کسینتی 2 , ایون فانگ 3 , روی لوب 4 , تد کوآن 5 , هند صب 6 , ماریا صبری 7
1 - مرکز فرافرهنگی سلامت روانی سیدنی،استرالیا
2 - مرکز فرافرهنگی سلامت روانی سیدنی،استرالیا
3 - مرکز فرافرهنگی سلامت روانی سیدنی،استرالیا
4 - بخش سلامت روانی بیمارستان سنت جورج و گروه خدمات بهداشتی سیدنی،استرالیا
5 - بخش سلامت روانی بیمارستان سنت جورج و گروه خدمات بهداشتی سیدنی،استرالیا
6 - بخش سلامت روانی بیمارستان سنت جورج و گروه خدمات بهداشتی سیدنی،استرالیا
7 - مرکز سلامت بنکستون،سیدنی،استرالیا
کلید واژه: برگردان مفهومی, مواد روانی تربیتی, برنامه چند خانواری, بیماری روانی وخیم,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، فراهم کردن یک فرایند برگردان مفهومی مواد روانی ـ تربیتی برای خانوادههای واجد پیشینههای مختلف فرهنگی بود. افراد مبتلا به بیماریهای وخیم روانی و خانواده آنها از جامعه مهاجران عرب و چینی زبان، به عنوان گروههای نمونه انتخاب شدند. سپس یک برنامه روانی ـ تربیتی متداول همراه با دفترچه راهنمای آن ـ که برای خانوادههای انگلیسی زبان تدارک شده بود با هدفهای این پژوهش منطبق شد. ترجمه مفهومی اطلاعات به زبانهای عربی و چینی توسط متخصصان بهداشت روانی دو زبانه در خلال اجرای برنامههای چند خانواری و فعالیتهای متداول بالینی به شرکتکنندگان آموزش داده شد. پس از اتمام برنامه، خانوادههایی که در آموزشهای چند خانواری شرکت کرده بودند کاهش فشار ناشی از مراقبت از خویشاوند بیمار خود را گزارش دادند. تأیید این یافتهها مستلزم تکرار پژوهش با نمونههای گستردهتری است.
This project attempted to develop a process for the conceptual translation of psycho-educational materials for families from diverse backgrounds. Participants were selected from the Arabic and Cantonese speaking immigrants with a serious mental illness, and their families. A previously established psycho-educational program and its manual, developed for English speaking families, were adapted to the objectives of this program and were applied. Bi-lingual Arabic and Chinese mental health professionals translated the concepts into Arabic and Chinese and taught them during multiple-family group programs and routine clinical practice. After completing the program, families attending the multiple-family programs reported a reduction in the burden and stress of taking care of their mentally ill relative. The approval of findings requires replicating the study, using a larger sample size.