اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونیسازیشده کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریندا یحیی محمودی 1 , اشکان ناصح 2 , سیروس صالحی 3 , طاهر تیزدست 4
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
2 - دانشجوی دکترا دانشگاه شاهد
3 - استادیار دانشگاه گیلان
4 - استادیار دانشگاه ازاد واحد تنکابن
کلید واژه: مشکلات رفتاری برونیسازی شده کودکان, آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی, قصّه گویی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونی¬سازی شده کودکان بررسی شد. فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001/1384) در یک نمونه 267 نفری از مادران اجرا شد. 48 دانشآموزی که نمره بالایی در مقیاس برونیسازیشده فهرست مشکلات رفتاری کودکان داشتند، انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش در طی چهار هفته، هشت جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی دریافت کردند. کودکان گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند که در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، رفتارهای پرخاشگرانه و قانونشکنانه در پایان دوره کاهش معناداری مییابد. یافته¬های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری برونی¬سازیشده کودکان در فضاهای بالینی و مدارس است.
the purpose of the present study was to examine the effectiveness of group story–based social skills training on children externalizing behavior problems. Two hundreds and sixty seven mothers completed the Child Behavioral Checklist (CBCL; Achenbach & Rescorla, 2001/2005). Forty eight students with high scores on the CBCL were selected and randomly assigned to either an experimental group (N = 24) or a control group (N = 24). Experimental group received eight story-based social skills training sessions for four weeks. Control group did not receive any training in this period. The data were analyzed using multiple covariance analyses. In contrast to the control group, experimental group demonstrated significant reduction in aggressive and rulebreaking behaviors by the end of the course. The findings of this study may be of practical importance for prevention and treatment ofchildren’sexternalizing behavior problems in clinical settings and schools.