اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئله ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی هوش تحولی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
محمد عاشوری
1
(دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد رودهن)
معصومه پورمحمدرضای تجریشی
2
(استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی)
سیده سمیه جلیل آبکنار
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی)
جمال عاشوری
4
(دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اصفهان)
کلید واژه: بازآموزی اسنادی, راهبردهای یادگیری, ناتوانی هوش تحولی, حل مسئله ریاضی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی بر حل مسئلة ریاضی دانشآموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی انجام شد. 45 دانش‎آموز پایة سوم راهنمایی به روش تصادفی خوشه‎ای از مدارس کم‎توان ذهنی استان تهران انتخاب و به تصادف در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع طرح پیش‎آزمون‎ ـ پس‎آزمون با گروه کنترل بود. به هر یک از دو گروه آزمایش یکی از روش‎های راهبردهای یادگیری (بشاورد، 1379) و بازآموزی اسنادی (گلپرور، 1388) در هشت جلسة 45 دقیقه‎ای آموزش داده شد. از آزمون معلم‎ساختة ریاضی برای سنجش عملکرد حل مسئلة ریاضی و از آزمون هوش وکسلر (وکسلر، 1986) برای تعیین بهرة هوشی دانشآموزان استفاده شد. داده‎ها با روش تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین میانگین عملکرد ریاضی گروه‎های آزمایشی راهبردهای یادگیری و بازآموزی اسنادی، و گروه بازآموزی اسنادی و گروه کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. می‎توان نتیجه گرفت که روش آموزشی راهبردهای یادگیری بیش از بازآموزی اسنادی عملکرد دانش‎آموزان را در حل مسئلة ریاضی افزایش داده است.
The purpose of this study was to compare the effectiveness of learning strategies and attribution retraining instructions methods on the mathematical problem-solving in male students with intellectual disability. Forty five students in grade eight were selected from intellectually disabled schools of Tehran Province using cluster random sampling method. The Participants were assigned equally to three groups (two experimental groups and one control group). The research design was pretest-posttest control group. One of the experimental groups received eight sessions (45 minutes a session) of learning strategies (Bashavard, 2000) and the other attribution retraining (Golparvar, 2009). To assess the mathematical problem-solving performances and the intelligence quotients, a teacher-made Mathematical Problem-Solving Test and the Wechsler Intelligence Scale Wechsler, 1986) were used, respectively. Data were analyzed by analysis of covariance and Tukey test. Results indicated that there were significant differences between the mean of mathematical performance of two experimental groups, and between attribution retraining and control groups. It can be concluded that learning strategies method improved students’ performance in mathematical problemsolving more in comparison to attribution retraining method.