تأثیر آموزش موسیقی در مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیشدبستان
محورهای موضوعی : روان درمانگریسیدنبی االله قاسم تبار 1 , فرخنده مفیدی 2 , علی زاده محمدی 3 , سیدعبداا قاسم تبار 4
1 - کارشناس ارشد آموزش و پرورش پیشدبستان
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استادیار پژوهشکده خانواده
دانشگاه شهید بهشتی
4 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی
کلید واژه: موسیقی ارف, مهارتهای پایه ریاضی, یادگیری, کودکان پیش دبستان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با شناخت بررسی تأثیر آموزش موسیقی اُرف در یادگیری مهار¬تهای پایه ریاضی کودکان پیش¬دبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونه بـرداری در دسترس،30 کودک 5 ساله (16 دختر و 14 پسر) که دامنه هوش آنها بین 110 تا 130 قرار داشت، انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت3 ماه، هفتهای یک جلسه دو ساعته، موسیقی اُرف آموزش داده شد. سپس، در هر دو گروه، آزمون سنجـش مهارتهای پایه ریاضی کودکان (کهنصدق، 1376) اجـرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی اُرف، توانایـی مهارتهای طبقهبنـدی کردن، تشخیص شباهتها و تفاوتها، نگهداری ذهنی عدد و هندسة کودکان پیش دبستانی را افزایش میدهد. در مورد مهارت ردیفکردن بین دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت. در نهایت، تأثیر آموزش موسیقی در یادگیری مهارتهای پایه ریاضی کودکان مورد بحث قرار گرفت.
This study aimed to investigate the effectiveness of Orff music training on the preschoolers’ learning of basic mathematical skills. Using convenience sampling method, 30 year old children (16 females and 14 males) with an intelligence quotient ranges of 110-130 were selected and examined in an intervention group and a control group. The intervention group received Orff music training two hours a week for three months. The Assessment of Basic Mathematical Skills Scale for Children (Kohansedgh, 1997) were then administered to both groups. Covariance analysis indicated that Orff music traini- ng increased the learning ability of preschoolers in classification, similarities/differences detection, conservation of numbers, and geometry skills. No significant difference was found between the two groups in seriating skill. The results were discussed in terms of the effect of music training on learning of basic mathematical skills of children.