بررسی مقدماتی پیشرفت تحولی ترسیم ساعت در کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریکامران گنجی 1 , علی دلاور 2 , رزیتا ذبیحی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
ایران ـ ملایر
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
ایران ـ تهران
کلید واژه: کودکان عادی, ترسیم ساعت, پیشرفت تحولی, کنشهای اجرایی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناخت تحولی ترسیم ساعت و مفهومسازی زمان در دانشآموزان دبستانی و راهنمایی شهر تهران بود. 161 دانش آموز (106 پسر و 55 دختـر؛ میانگین سنی = 9 و انحراف استاندارد=5/1) فاقد اختلالهای رفتاری، هیجانی، ذهنی و فراگیر تحولی، آزمون ترسیم ساعت (کوهن و دیگران، 2000) را تکمیل کردند. مفهومسازی زمان و ترسیم ساعت به طور جداگانه و با استفاده از نظام نمره¬گذاری کوهن و دیگران (2000) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشانگر پیشرفت تدریجی ترسیم ساعت و مفهوم زمان از 8 سالگی به بعد بود. همچنین، نتایج آشکار ساخت که خطاهای کیفی نظیر وارونهـ سازی شمارهها، فاصله¬گذاری نامناسب شماره¬ها و پاککردنها در 7 و 8 سالگی متداول است، اما با افزایش سن بهتدریج کاهش می¬یابند. براساس الگوی یافتهها، پیشرفت خطی مشاهده شده در استفاده از ربع دایره، مطرحکنندة این است که بی¬توجهی در کودکان ماهیتی تحولی دارد. به طور کلی، تحول ترسیم ساعت تا اندازه زیادی با نمویافتگی قطعه پیشانی توازی دارد.
The purpose of this research was to study developmental progression of clock face drawing and conceptualization of time among the primary and middle school students of Tehran. One hundred and sixty students (106 males, 55 females; M=9, SD=1.5) without behavioral, emotional, mental, and pervasive developmental disorders, completed clock face drawing test (Cohen, et al ,2000). Conceptualization of time and construction of the clock face were assessed separately using Cohen and his colleague (2000) scoring system. The results indicated a gradual progression of the clock drawing and the concept of time from the age of eight onward. Results also demonstrated that the qualitative errors such as number reversals, spacing errors and erasing were common in ages seven and eight, but decreased gradually as the age increased. Given the pattern of the findings, linear progression in using the quarter of circle suggest that the neglect in children has developmental nature. In general, development of clock face drawing to a large extent parallels the frontal lobe maturation.