رابطه سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی: نقش جنس و رشته تحصیلی
محورهای موضوعی : روان درمانگریروحاله پناهی 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , آذرمیدخت رضایی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد مرودشت
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, جنس, سبکهای یادگیری, رشته تحصیلی, دانشآموزان دوره متوسطه,
چکیده مقاله :
بهمنظور بررسی رابطة سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی، جنس و رشتة تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی شهر اقلید، 500 دانشآموز (263 زن، 237 مرد) با روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهة سبکهای یادگیری کلب (کلب، 1971) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون مجذور کای بهره گرفته شد. یافتهها نشان دادند: 1)¬¬ شرکتکنندگان واجد سبک یادگیری واگرا و جذبکننده، عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به شرکتکنندگان دارای سبکهای همگرا و انطباقی دارند، 2)¬¬ پسران بیشتر از سبک یادگیری واگرا سود میجویند، در حالی که سبک یادگیری غالب دختران، جذبکننده است، و 3)¬¬ بین سبکهای یادگیری و رشتة تحصیلی رابطة معناداری وجود ندارد
In order to investigate the relationship of learning styles to academic achievement, gender, and academic discipline among high school students in Eghlid, 500 students (263 females, 237 males) were selected using cluster sampling method. Participants completed the Kolb’s Learning Styles Inventory (LSI; Kolb,1971). The data were analyzed using chi-square test. Findings indicated: 1) the participants with divergent and assimilator learning styles had higher academic performances than those with convergent and adaptive learning styles, 2) most of the male students had divergent learning styles, whereas the learning styles of most females students were assimilators, and 3) no significant relationship was found between learning styles and academic discipline.