الگوهای ارتباطی خانواده و خودشفقت ورزی: نقش واسطه ای راهبردهای مقابله با تنیدگی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینی
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
کلید واژه: راهبردهای مقابله با تنیدگی, واژههای کلیدی: الگوهای ارتباطی خانواده, خودشفقتورزی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی خودشفقتورزی براساس الگوهای ارتباطی خانواده با واسطهگری راهبردهای مقابله با تنیدگی انجام شد. برای اجرای آن 347 نفر (141 پسر و 206 دختر) از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریتچی، 1994)، راهبردهای مقابله با تنیدگی (کالزبیک، ریجکن، هنگوون و دکر، 2003) و خودشفقتورزی (ریس، پومیر، نف و ونگوچت، 2011) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه مطابق با مراحل بارون و کنی (1986) نشان داد که گفتوشنود پیشبینیکنندة مثبت خودشفقتورزی است و همنوایی به صورت منفی بر خودشفقتورزی تأثیر دارد. گفتوشنود راهبرد مسئلهمحور را به صورت مثبت پیشبینی میکند، اما قادر به تأثیرگذاری بر راهبردهای هیجانی و اجتنابی نیست و همنوایی به صورت منفی بر راهبرد مسئلهمحور و به صورت مثبت بر راهبردهای هیجانی و اجتنابی تأثیر میگذارد. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که راهبرد مسئلهمحور خودشفقتورزی را به صورت مثبت و راهبردهای هیجانی و اجتنابی خودشفقتورزی را به صورت منفی پیشبینی میکند. نتایج حاکی از آن بود که راهبردهای مقابله با تنیدگی در رابطة بین الگوهای ارتباطی خانواده و خودشفقتورزی نقش واسطهای دارد.
The aim of the current research was the prediction of self-compassion based upon family communication patterns with mediating role of coping strategies for stress. In this study, 347 students (141 male and 206 female) from Shahid Bahonar University of Kerman were selected by multi-stage cluster sampling, then they responded to family communication patterns Instrument (Fitzpatrick & Ritchie, 1994), Coping Inventory for Stressful Situations (Calsbeek, Rijken, Henegouwen & Dekker, 2003), and Self-Compassion Scale (Raes, Pommier, Neff & Van Gucht, 2011). The results of multiple regression analysis according to Baron and Kenny's steps showed that the conversation is a positive predictor of self-compassion, but the conformity have negative effect on self-compassion; conversation predicts the problem-focused coping strategy positively but it could not affect Emotion-Focused and avoidance strategies. However, conformity negatively affects problem-focused coping strategy and have a positive effect on emotion-focused and avoidance strategies. In addition, the findings revealed that the problem-focused coping strategy would predict self-compassion positively, but predicts emotion-focused and avoidance strategies negatively. Finally, the results showed that coping strategies for stress play a mediating role in the relationship between family communication patterns and self-compassion.
منابع
احیاءکننده، م. و یوسفی، ف. (1396). رابطة الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری با دانشگاه: نقش واسطهای راهبردهای مقابله با تنیدگی. فصلنامه خانوادهپژوهی، 13(50)، 291- 273.
افلاکیفرد، ح. و بیژنی، ف. (1394). رابطۀ بین شیوههای والدگری و الگوهای ارتباطی خانواده با خودتنظیمی دانشآموزان. فصلنامه آموزشپژوهی، 1(4)، 103- 85.
بشارت، م. ح.، کشاورز، س. و غلامعلیلواسانی، م. (1394). نقش واسطهای خودشفقتورزی و خودمهارگری در رابطة بین روانسازههای سازشنایافته اولیه و کیفیت زندگی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(44)، 355- 341.
تجلی، ف. و اردلان، ا. (1389). رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی. مجله روانشناسی، 14(1)، 78- 62.
تجلی، ف. و لطیفیان، م. (1387). تأثیر ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده بر سلامت روان با واسطه هوش هیجانی نوجوانان. فصلنامه خانوادهپژوهی، 4(16)، 422- 407.
توصیفیان، ن.، قادریبگهجان، ک.، خالدیان، م. و فرخی، ن. ر. (1396). مدلیابی ساختاری کارکرد خانواده و ولع مصرف مواد در معتادان تحت درمان نگهدارنده با متادون با تأکید بر نقش واسطهای خودشفقتورزی. مجلۀ اعتیادپژوهی، 11(44)، 226- 209.
جوادیان، ر.، اکبری، ن. و بهزادمنش، م.، (1386). رابطۀ بین شیوههای فرزندپروری والدین و راهبردهای مقابله با تنیدگی فرزندان. مجله مددکاری اجتماعی، 6(1)، 34- 23.
حسنزاده، م.، خواجه، ل.، حسنزاده، م. و حسنزاده، ا. (1394). رابطه ابعاد شخصیت و الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرأتمندانه در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 11(37)، 117- 103.
خرمایی، ف.، اکبری، ع.، صبری، م. و نیرومند، ح. (1394). پیشبینی شادکامی براساس ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با واسطهگری تابآوری در دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 21، 82- 63.
خرمایی، ف. و زارع، م. (1395). بررسی رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده/ استادان و جرأتورزی در دانشجویان با واسطهگری تنظیم هیجان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 8 (9)، 91- 68.
دهقانسفیکوه، ا. (1394). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شادکامی و شفقت بر خود در مادران کودکان اتیسم شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر.
دهقانی، ا. و کجباف، م. ب. (1392). رابطه سخترویی با سبکهای مقابله با تنیدگی در دانشجویان. فصلنامه دانش و تندرستی، 8(3)، 118- 112.
زارع، م. و سامانی، س. (1387). بررسی نقش انعطافپذیری و انسجام خانواده در هدفگرایی فرزندان. فصلنامه خانوادهپژوهشی، 14(13)، 36- 17.
سبزی، ن. و شیخالاسلامی، ر. (1394). نقش واسطهای نمویافتگی عاطفی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و همدلی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12(46)، 153- 141.
سبزهآرایلنگرودی، م.، سرافراز، م. ر. و قربانی، ن. (1393). بررسی ویژگیهای روانشناسی مقیاس وابستگیهای ارزش خود. فصلنامه اندیشه نوین تربیتی، 10(1)، 140- 119.
سبقتی، ع. و امامیپور، س. (1394). نقش واسطهای خودکنترلی در رابطۀ سبکهای دلبستگی والدینی و راهبردهای مقابلهای نوجوانان. فصلنامۀ علمیـپژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۲(1)، 66- 51.
شاکری، ج. و صادقی، خ. (1382). بررسی نقش رویدادهای تنیدگیزای زندگی و روشهای مقابله با عود PTSD درنمونهای از جانبازان جنگ تحمیلی. مجله طب نظامی، 5(2)، 116- 111.
شبانی، ر.، محمودی، غ.، غباریبناب، ب.، امامیپور، س. و سپاهمنصور، م. (1395). نقش واسطهای خودشفقتورزی در رابطه بین سبکهای دلبستگی با بهزیستی روانشناختی: الگوی تحلیل مسیر. فصلنامه شخصیت و تفاوتهای فردی، 5(12)، 124- 109.
شعاعکاظمی، م.، حقانی، س.، سعادتی، م. و خواجهوند، آ. (1392). رابطة بین حمایت اجتماعی خانواده و سبکهای مقابلهای در سیر بهبودی بیماران سرطان پستان. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 6(4)، 40- 35.
صادقی، م. و خسروی، ص. (1395). نقش پیشبینیکنندگی الگوهای ارتباطی خانوادگی در میزان شفقت خود، ذهنآگاهی و سبکهای تنظیم هیجان شناختی. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(10)، 36- 21.
صدیقیارفعی، ف.، تمناییفر، م. ر. و عابدینآبادی، ع. (1391). رابطۀ جهتگیری مذهبی، سبکهای مقابله و شادکامی در دانشجویان. مجله روانشناسی و دین، 5(3)، 163- 135.
صدیقیارفعی، ف. و نجاریان، ز. (1395). پیشبینی روشهای مقابله با فشار روانی بر اساس سبکهای دلبستگی در دانشجویان دانشگاههای کاشان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 3(1)، 74- 62.
طاهری، ر.، زندی قشقایی، ک. و هنرپروران، ن. (1391). مقایسۀ رابطۀ ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و متغیر خودپنداره با سبکهای مقابلهای در دانشجویان دختر و پسر مؤسسه آموزش عالی ارم شیراز. مجلۀ علمیـپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، 17(4)، 369- 359.
عظیمایی، ح. و فولادچنگ، م. (1395). بررسی نقش واسطهگری عزّت نفس در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و بهزیستی معنوی. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 6(4)، 544- 523.
فراهانی، م. ن.، شکری، ا.، گراوند، ف. و دانشورپور، ز. (1387). تفاوتهای فردی در تنیدگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی: نقش سبکهای مقابله با تنیدگی. مجله علوم رفتاری، 2(۴)، 304- 297.
فراهتی، م.، فتحیآشتیانی، ع. و مرادی، ع. ر. (1390). الگوهای ارتباطی خانواده با منبع کنترل و عزت نفس نوجوانان. مجلۀ علوم رفتاری، 5(3)، 285- 279.
فرحمند، س. و فولادچنگ، م. (1395). تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای ابرازگری هیجانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 13(51)، 269- 257.
فرخی، ا. و سبزی، ن. (1394). شادکامی و ادراک الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای سرمایۀ روانشناختی. فصلنامۀ روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 11(43)، 323- 313.
فرزادی، ف.، بهروزی، ن. و شهنیییلاق، م. (1395). رابطه علّی بین شیوههای والدگری، سبکهای دلبستگی و بیانضباطی با میانجیگری خودتنظیمی هیجانی، مهارتهای اجتماعی و نظریه ذهن. مجله روانشناسی خانواده، 3(2)، 16- 3.
فرنودیان، پ.، اسدزاده، ح. و ابراهیمیقوام، ص. (1392). رابطۀ بین شیوههای والدگری والدین با کمالگرایی و خودتنظیمی و مقایسه آن در دانشآموزان خانوادههای تکفرزند و چند فرزند. فصلنامه علوم رفتاری، 5(16)، 120- 99.
لطیفیان، م. و فخاری، ن. (1393). نقش میانجیگری تمایزیافتگی خود در رابطه با الگوهای ارتباطی خانواده و سلامت روان. فصلنامه فرهنگی و تربیتی زنان و خانواده، 8(26)، 83- 65.
ویسکرمی، ح.، سبزیان، س.، پیرجاوید، ف. و گراوند، ه. (1393). بررسی رابطه بین ادراک از سبکهای والدگری با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامۀ علمیـپژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(5)، 94- 81.
یارمحمدیان، ا. و مختاری، ا. (1394). رابطۀ عملکرد خانواده با سبکهای مقابله با فشار روانی در دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال 1391. مجلة دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 15(56)، 280- 253.
یزدانی، م. ر. و مؤمنی، خ. م. (1395). نقش سبک زندگی و تابآوری در پیشبینی سلامت روان و خودشفقتورزی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 1393. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 5(2)، 124- 115.
Abu Ghali, E. M. (2015). Self-Compassion as a Mediator and Moderator of the Relationship between Psychological Suffering and Psychological Well-being among Palestinian Widowed Women. Research on Humanities and Social Sciences, 5(24), 66-76.
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Bennett-Goleman, T. (2001). Emotional alchemy: How the mind can heal the heart. New York: Three Rivers Press.
Brenner, E., & Salovey, P. (1997). Emotion Regulation during Childhood: Developmental, Interpersonal, and Individual Considerations. In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional literacy and emotional development, (pp. 168-192). New York: Basic Books.
Brown, B. (1999). Soul without shame: A guide to liberating yourself from the judge within.
Boston: Shambala.
Burges Sbicigo, J., & Dalbosco Dell’Aglio, D. (2012). Family Environment and Psychological Adaptation in Adolescents. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(3), 615-622.
Calsbeek, H., Rijken, M., Henegouwen, G. P. B., & Dekker, J. (2003). Factor structure of the Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21) in adolescents and young adults with chronic digestive disorders: In H. Calsbeek (Ed.). The Social Position of Adolescents and Young Adults with Chronic Digestive Disorders, (pp. 83-103). Utrecht: Nivel.
Chaffee, S. H., McLeod, J. M., & Atkin, C. K. (1971). Parental influence on adolescent media use. American Behavioral Scientist, 14(3), 323-340.
Damas, E. J., & Laughlin, J. (2001). Latent model of family process in African American families: Relationships to child competence, achievement, and problem behavior. Journal of Marriage and Family, 63, 967-998.
Dorrance Hall, E., McNallie, J., Custers, K., Timmermans, E., Wilson, S. R., & Van den Bulck, J. (2016). A cross-cultural examination of the mediating role of family support and parental advice quality on the relationship between family communication patterns and first-year college student adjustment in the United States and Belgium. Communication Research, 44(5), 638-667.
Endler, N. D., & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 844-854.
Epstein, N. B., Baldwin, L. M., & Bishop, D. S. (1983). The McMaster Family Assessment Device. Journal of Marital and Family Therapy, 9(2), 171-180.
Fitzpatrick, M. A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application. Journal of Family Communication, 4(3), 167-179.
Fitzpatrick, M. A., & Ritchie, L. D. (1994). Communication schemata within the family: Multiple perspectives on family interaction. Human Communication Research, 20(3), 275-301.
Gallagher, S., & Shear, J. (1999). Models of the self. Thorverton. UK: Imprint Academic.
Gilbert, P. (2009). Introducing compassion focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15(3),199-208.
Gilbert, P., & Irons, C. (2005). Focused therapies and compassionate mind rraining for shame self-attacking. In P. Gilbert (Eds.), Compassion: Conceptualisations, research and use psychotherapy (pp. 263-325). London: Routledge.
Halamandaris, K. F., & Power, K. G. (1999). Individual differences, social support and coping with the examination stress: A study of the psychosocial and academic adjustment of first year home students. Personality and Individual Differences, 26(4), 665-685.
Horney, K. (1950). Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. NewYork: Norton.
Ho-tang, W., Mei-ju, C., Wei-hung, C., & Chin-Tang, T. (2016). Relationship among family support, love attitude, and well-being of junior high school students. Universal Journal of Educational Research, 4(2), 370-377.
Jones, S. M., Bodie, G. D., & Koerner, A. F. (2016). Connections between family communication patterns, person‐centered message evaluations, and emotion regulation strategies. Human Communication Reaserch, 43(2), 237-255.
Koerner, A. F., & Fitzpatrick, M. A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12(1), 70-91.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational & Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lazarus, R. S., DeLongis, A., Folkman, S., & Gruen, R. (1985). Stress and adaptational outcomes: The problem of confounded measures. American Psychologist, 40(7), 770-785.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.
Lazarus, R. S., & Folkman S. (1985). Coping and adaptation gentry. In W. D. Gentry (Ed.), The handbook of behavioral medicine (pp. 262-325).New York: Guilford press.
Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. (2007). Self-compassion and reactions to unpleasant self-relevant events: The implications of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92(5),887-904.
Li, C., Liu, Q., Hu, T., & Jin, X. (2017). Adapting the short form of the Coping Inventory for Stressful Situations into Chinese. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 1669-1675.
Love, K. M., & Thomas, D. M. (2014). Parenting styles and adjustment outcomes among college students. Educational, School, and Counseling Psychology Faculty Publications, 55(2), 139-150.
Mackintosh, K., Power, K., Schwannauer, M., & Chan, S. W. Y. (2018). The relationships between self-compassion, attachment and interpersonal problems in clinical patients with mixed anxiety and depression and emotional distress. Mindfulness, 9, 961-971.
Mehr, K. E., & Adams, A. C. (2014). Self-Compassion as a Mediator of Maladaptive Perfectionism and Depressive Symptoms in College Students. Journal of College Student Psychotherapy, 30(2), 132-145.
Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3),223-250.
Neff, K. D. (2011). Self-compassion, self-esteem and well-being. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 1-11.
Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77(1), 23-50.
Paikoff, R. L., & Brooks-Gunn, J. (1991). Do parent-child relationships change during puberty? Psychological Bulletin, 110(1), 47-66.
Phelps, C. L., Paniagua, S. M., Willcockson, I. U., & Potter, J. S. (2018). The relationship between self-compassion and the risk for substance use disorder. Drug and Alcohol Dependence, 183, 78-81.
Potter, R. F., Yar, K., Francis, A. J. P., & Schuster, S. (2014). Self-compassion mediates the relationship between parental criticism and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.
Raes. F., Pommier, E., Neff, K. D., & Van Gucht, D. (2011). Construction and factorial validation of a short form of the Self-Compassion Scale. Clinical Psychology and Psychotherapy, 18(3), 250-255.
Raque-Bogdan, T. L., Piontkowski, S., Hui, K., Ziemer, K. S., & Garriott, P. O. (2016). Self-compassion as a mediator between attachment anxiety and body appreciation: An exploratory model. Body Image, 19, 28-36.
Ritchie, L. D., & Fitzpatrick, M. A. (1990). Family communication patterns: Measuring intrapersonal perceptions of interpersonal relationships. Communication Research, 17(4), 523-544.
Rueter, M. A., & Koerner, A. F. (2008). The effect of family communication patterns on adopted adolescent adjustment. Journal of Marriage and Family, 70(3), 715-727.
Scabini, E. (2016). Family Relationships: A Long-Lasting Source of Well-Being. Community Psychology in Global Perspective, 2(1), 36-51.
Schrodt, P., & Ledbetter, A. (2007). Communication processes that mediate family communication patterns and mental well-being: A mean and covariance structures analysis of young adults from divorced and nondivorced families. Human Communication Research, 33(3), 330-356.
Yap, K., Victoria, B., Potter, R. F., Yar, K., Francis, A. J. P., & Schuster, S. (2014). Self-compassion mediates the relationship between parental criticism and social anxiety. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 14(1), 33-43.
_||_