مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان سوءمصرفکننده مواد مخدر با دانشجویان غیرمصرفکننده
محورهای موضوعی : روان درمانگریفهیمه حکیما 1 , سید علیمحمد موسوی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
کلید واژه: دانشجویان, رگههای شخصیت, سوءمصرف, وابستگی به مواد روانگردان, سیاهه پنج عاملی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان سوءمصرفکننده و وابسته به مواد مخدر با دانشجویان غیرمصرفکننده در دانشگاه بینالمللی امامخمینی قزوین بود. 370 دانشجو (172 پسر، 198 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از پنج دانشکده انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامة سنجش سریع سوءمصرف مواد مخدر (طارمیان، 1387) و فرم کوتاه سیاهة پنج عاملی نئو (کاستا و مککرا، 1992) را تکمیل کردند. بر اساس پرسشنامة سنجش سریع سوءمصرف مواد مخدر، دانشجویان به چهار گروه غیرمصرفکننده (205 نفر)، سوءمصرفکنندگان فعلی (77 نفر) سوءمصرفکنندگان سابق (31 نفر) و وابسته به مواد (33 نفر) تقسیم شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد که بین گروهها در وظیفهشناسی، مقبولیت و آزردهگرایی تفاوت معنادار وجود دارد. دانشجویان غیرمصرفکننده باوجدانتر و مقبولتر از دانشجویان سوءمصرفکننده فعلی و وابسته به مواد بودند، و در مقایسه با دانشجویان وابسته به مواد مخدر در عامل روانآزردگیگرایی نمرة پایینتری داشتند. همچنین، تفاوت معناداری بین سوءمصرفکنندگان سابق و سه گروه دیگر در پنج عامل وجود نداشت. در مجموع، یافتهها نشان میدهند که رگههای شخصیت یکی از عوامل تعیینکننده در گرایش دانشجویان به سوءمصرف و وابستگی به مواد هستند.
the purpose of this research was to compare substance abuser and non-substance abuser students in relation to personality traits. Participants were students at Imam Khomeini International University in Ghazvin. Three hundreds and seventy students (172 males,198 females) were selected using stratified random sampling. The participants completed the Rapid Substance Abuse Assessment Questionnaire (Taremian, 2008) and the short form of the NEO Five Factor Inventory (Costa & McCrae, 1992). Using the Rapid Substance Abuse Assessment, the participants were divided into four groups: Non-substance abuser (group 1: n=205), substance abuser (group 2: n=77), former substance abuser (group 3: n=31), and dependents to substance (group 4: n= 33). The results of one-way analysis of variance indicated that there were significant differences in conscientiousness, agreeableness and neuroticism between groups. Non-abuser students were more agreeable and conscientious than substance abusers and substance dependents. Non-abuser students had lower scores in neuroticism in comparison with substance dependents. Also, there was no significant difference between the former substance abusers and the other three groups in all of the five factors. Overall, the findings suggest that the personality traits are one of the determinants of students’ tendencies to substance abuse and dependence.