خلاقیت و رگههای شخصیت در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریحسین زارع 1 , مژگان آگاه هریس 2 , مریم بیات 3
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
3 - عضو هئیت علمی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: خلاقیت, دانشجو, رگه های شخصیتی, تربیت بدنی, مهندسی, هنر و معماری,
چکیده مقاله :
بـا هدف تبیین خلاقیت براساس رگههای شخصیتی، 289 دانشجو (121 دختر و 168 پسر) با مِیانگین سنی 24 سال از سه دانشکده هنر (98 نفر)، تربیت بدنی (93 نفر) و فنی ـ مهندسی (98 نفر)، با روش نمونهبرداری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای خلاقیت تورنس (1966) و رگههای پنجگانه شخصیتی (کاستا و مک¬کری، 1992) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند در هر سه گروه خلاقیت با نورزگرایی همبستگی منفی و با رگههای گشودگی، برونگردی و وظیفهشناسی همبستگی مثبت داشت. رابطه مثبت رگه مقبولیت و خلاقیت نیز تنها در گروه تربیت بدنی، معنادار به دست آمد. مقایسه همبستگیهـا در هر سه گروه با استفاده از آزمون Z انتقال فیشر تنها بین خلاقیت و مقبولیت در دو گروه تربیت بدنی و هنر معنادار بود. نتایج رگرسیون گـام به گام نیز نشان داد که در گروه هنر، رگههای وظیفهشناسی، برونگردی و گشودگی 34 درصد در گروه تربیت بدنی مقبولیت، وظیفهشناسـی و برونگردی 38 درصد و در گروه فنی ـ مهندسی، وظیفهشناسی و برونگردی 28 درصد واریانس نمره¬های خلاقیت را پیشبینی میکنند. به نظر میرسد با توجه به رشتههای تحصیلی مختلف، رگههای شخصیتی قادر به پیش¬بینی سطوح متفاوتی از خلاقیت در دانشجویان هستند.
the goal of this research was to explain creativity based on personality traits. One-hundred and twenty-one female and 167 male college students, with a mean age of 24, were chosen by random multistage sampling method from the schools of art and architecture (N=98), physical education (N=93) and engineering (N=98). The participants completed the Torrance Creativity Inventory (1966) and the Five Factor Personality Inventory (Costa & Mc Crae, 1992). Results showed that in all three groups creativity was correlated with neuroticism (negatively) and with openness, extraversion and conscientiousness (positively). Positive correlation between creativity and agreeableness was significant only in the physical education group. Comparison of correlations in all three groups using Fisher’s transformation was only significant between creativity and agreeableness in the two groups of physical education and art. Stepwise regression indicated that openness, extraversion and conscientiousness explained 34% of variance in creativity scores in the art group, extraversion and conscientiousness predicted 28% of variance in the engineering group, and agreeableness, extraversion and conscientiousness accounted for 38% of variance in creativity scores for the physical education group. It appears that personality traits can predict different levels of creativity in students