درونداد حالتهای ذهنی مادر و رفتار اجتماعی کودک: نقش واسطهای نظریه ذهن
محورهای موضوعی : روان درمانگریمریم بردبار 1 , راضیه شیخ الاسلامی 2
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: نظریه ذهن, درونداد حالتهای ذهنی مادر, رفتار اجتماعی کودک,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نظریه ذهن در رابطه بین درونداد گفتاری مادر در گفتوگوهای روزمره با کودک و رفتار اجتماعی او در کلاس بود. نمونه پژوهش مشتمل بر 208 کودک دوره پیشدبستانی شهر شیراز و همچنین مادران و مربیان آنها بود. ابزارهای تحقیق عبارت بودند از: مجموعه تکالیف نظریه ذهن (ولمن و لیو، 2004)، سیاهه درونداد حالتهای ذهنی مادرانه (پیترسون و اسلاگتر، 2003) و زیرمقیاس رفتار اجتماعیـ فرم مربی (کریگان، 2003). نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که بیان مبسوط حالت ذهنی توسط مادر در گفتوگوهای روزمره، به واسطه نظریه ذهن، پیشبینیکننده مثبت رفتار اجتماعی کودک در کلاس است. از طرف دیگر، بیان مختصر موقعیت عینی توسط مادر در گفتوگوهای روزمره به واسطه نظریه ذهن، رفتار اجتماعی را به گونهای منفی پیشبینی کرد. در مجموع، پژوهش حاضر نشان داد نوع گفتار مادر در گفتوگوهای روزمره با کودک به واسطه نظریه ذهن، نقش بسزایی در رفتار اجتماعی کودک دارد.
The purpose of this study was to examine the mediating role of theory of mind in the relationship between mother’s mental states input in daily conversations and children social behavior. The sample consisted of 208 preschool children, their mothers and their teachers from the city of Shiraz. The research instruments were the Theory of Mind Tasks Battery (Wellman & Liu, 2004), the Maternal Mental States Input Inventory (Peterson & Slaughter, 2003), and the Children Social Behavior Subscale (Teacher form; Corrigan, 2003). The results of path analysis indicated that by mediating of theory of mind, the elaborated mental states input is a positive predictor of children’s social behavior, while non-elaborated non-mental states input predicted the children social behavior negatively. The findings suggested that the type of mother’s speech in daily conversations, by mediating of theory of mind, played effective role in children’s social behavior.