نقش واسطه ای نظم جویی هیجانی در رابطه بین روان سازههای سازش نایافته اولیه و نشانه های اضطراب
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیزهرا خانی 1 , محمدعلی بشارت 2 , حجت اله فراهانی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
دانشگاه تهران
2 - استاد دانشگاه تهران
3 - استادیار دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: اضطراب, نظمجویی هیجان, روانسازه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای نظمجویی هیجان در رابطهبین روانسازههای سازشنایافته اولیه و نشانههای اضطراب انجام شد. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی، 300 دانشجو (158 زن، 142 مرد) با روش دردسترس از بین دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب شدند و پرسشنامهروانسازهیانگـ فرم کوتاه (یانگ، 1998)، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) و مقیاس دشواری نظمجویی هیجان (گرتز و رومر، 2004) را تکمیل کردند. نتایج این پژوهش نشان داد بین روانسازههای سازشنایافته اولیه، دشواری نظمجویی هیجان و نشانههای اضطراب رابطهمثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تحلیل مسیر نشاندهنده نقش واسطهای دشواری نظمجویی هیجان در رابطه بین روانسازههای سازشنایافته اولیه و نشانههای اضطراب بود.بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که رابطهروانسازههای سازشنایافته اولیه و نشانههای اضطراب، خطی و ساده نیست و روانسازههای سازشنایافته اولیه از طریق دشواری نظمجویی هیجان، نشانههای اضطراب را تحتتأثیر قرار میدهند. بنابراین بهمنظور پیشگیری از ایجاد نشانههای اضطراب، افزون بر کاهش ویژگیهای منفی روانسازههای سازشنایافته اولیه، لازم است زمینههای بازسازی فرایندهای نظمجویی هیجان با هدف افزایش سطح سلامت روانی فراهم شود.
This study has been conducted to determine the mediating role of emotion regulation in the relationship between early maladaptive schemas and anxiety symptoms. To do this through a descriptive research, 300 participants (158 women, 142 men) were selected by convenience sampling procedures from Tehran University students. The participants were requested to fill out Young’s Schema Questionnaire-Short Form (Young, 1998), Depression Anxiety Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995), and Difficulties in Emotion Regulation Scale (Gratz & Roemer, 2004). There was a significant positive correlation between early maladaptive schemas, emotion regulation difficulty, and anxiety symptoms. The results of path analysis confirmed the mediating role of emotion regulation difficulty in the relationship between early maladaptive schemas and anxiety symptoms. According to the findings, it can be concluded that the relationship between early maladaptive schemas and anxiety symptoms is not a simple linear one. Early maladaptive schemas influence anxiety symptoms through emotion regulation difficulty. Thus, to prevent the development of anxiety symptoms, in addition to reducing the negative features of early maladaptive schemas, it is necessary to provide a context for the reconstruction of emotion regulation processes to enhance the level of mental health.
آهی، ق.، محمدیفر، م. و بشارت، م. ع. (1386). اعتبار و اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 3، 20 -5.
بشارت، م. ع. (1384). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی اضطراب استرس (DASS-21) در نمونههای بالینی و جمعیت عمومی. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
بشارت، م. ع. (1385). اعتبار و اعتبار مقیاس سلامت روانی (MHI). فصلنامه دانشور رفتار، 16، 16 -11.
بشارت، م. ع. (1386). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس دشواری نظمجویی هیجان. گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
بشارت، م. ع. (1388). اعتبار و روایی فرم 28 سؤالی مقیاس سلامت روانی در جمعیت ایرانی. مجله پزشکی قانونی ایران، 15، 91 -87.
بشارت، م. ع. (1397). مقیاس دشواری نظمجویی هیجان. فصلنامه اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 47، 92 -89.
بشارت، م. ع. و فرهمند، ه. (1396). نقش واسطهای دشواری نظمجویی هیجان در رابطه بین آسیبهای دلبستگی و نشانههای افسردگی و اضطراب. فصلنامه اندیشه و رفتار، 44، 16 -7.
بشارت، م. ع.، خلیلی خضرآبادی، م. و رضازاده، س. م. ر. (1395). نقش واسطهای دشواری نظمجویی هیجان در رابطه بین روانسازههای سازشنایافته اولیه و مشکلات زناشویی. فصلنامه روانشناسی خانواده، 2، 44 -27.
بشارت، م، ع. (۱۳۹۲). نقش واسطهای راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان در رابطه بین سبکهای دلبستگی و ناگویی هیجانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10(۳۷)، 16 -5.
بشارت، م، ع.، هدایتی، م. و کردمیرزا نیکوزاده، ا. (۱۳۹۳). نقش واسطهای مشکلات بین شخصی در رابطه بین آسیبهای دلبستگی و نشانههای اضطراب. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10(39)، 236 -225.
Antony, M. M., Bieling, P. J., Cox, B. J., Enns, M. W., & Swinson, R. P. (1998). Psychometric properties of the 42-item and 21-item versions of the Depression Anxiety Stress Scales in clinical groups and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181.
Baranoff, J., Oei, T. P., Cho, S. H., & Kwon, S. (2006). Factor structure and internal consistency of the Young Schema Questionnaire (Short Form) in Korean and Australian samples. Journal of Affective Disorders, 93(1-3), 133-140.
Bardeen, J. R. (2015). Short-term pain for long-term gain: The role of experiential avoidance in the relation between anxiety sensitivity and emotional distress. Journal of Anxiety Disorders, 30, 113-119.
Beck, A. T., Epstein, N., Brown, G., & Steer, R. A. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(6), 893-897.
Beck, A. T., Rush, A. J., Shaw, B. F., & Emery, G. (1979). Cognitive therapy of depression. New York: Guilford Press.
Blalock, D. V., Kashdan, T. B., & Farmer, A. S. (2015). Trait and daily emotion regulation in social anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 40(3), 416-425.
Borjali, A. Bahramizadeh, H. Eskandai, A. Farrokhi, N. (2016). Psychological flexibility mediate the effect of early maladaptive schemas on psychopathology. International Journal of Applied Behavioral Sciences, 3(4), 9-17.
Brenning, K., Soenens, B., Petegem, S. V., & Vansteenkiste, M. (2015). Perceived maternal autonomy support and early adolescent emotion regulation: A longitudinal study. Social Development, 24(3), 561-578.
Brown, T. A., Chorpita, B. F., Korotitsch, W., & Barlow, D. H. (1997). Psychometric properties of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) in clinical samples. Behaviour Research and Therapy, 35(1), 79-89.
Brumariu, L. E. (2015). Parent-child attachment and emotion regulation. New Directions for Child and Adolescent Development, 2015(148), 31-45.
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2014). A longitudinal test of the vulnerability-stress model with early maladaptive schemas for depressive and social anxiety symptoms in adolescents. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(1), 85-99.
Chang, Y. (2012). Lifetime history of depression and anxiety disorders as a predictor of quality of life in midlife women in the absence of current illness episodes. Archives of General Psychiatry, 69(5), 484-492.
Daza, P., Novy, D. M., Stanley, M. A., & Averill, P. (2002). The Depression Anxiety Stress Scale-21: Spanish translation and validation with a Hispanic sample. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 24(3), 195-205.
El-Gabalawy, R., Mackenzie, C. S., Pietrzak, R. H., & Sareen, J. (2014). A longitudinal examination of anxiety disorders and physical health conditions in a nationally representative sample of U.S. older adults. Experimental Gerontology, 60, 46-56.
Fassbinder, E., Schweiger, U., Martius, D., Brand-de Wilde, O., & Arntz, A. (2016). Emotion regulation in schema therapy and dialectical behavior therapy. Frontiers in Psychology, 7, 1373.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045-1053.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54.
Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance-and mindfulness-based treatments. In R. A. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance: Illuminating the processes of change (pp. 107-133). Oakland, CA: New Harbinger Publications.
Gratz, K. L., Rosenthal, M. Z., Tull, M. T., Lejuez, C. W., & Gunderson, J. G. (2006). An experimental investigation of emotion dysregulation in borderline personality disorder. Journal of Abnormal Psychology, 115(4), 850-855.
Haugh, J. A., Miceli, M., & Delorme, J. (2016). Maladaptive parenting, temperament, early maladaptive schemas, and depression: A moderated mediation analysis. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(1), 103-116.
Hayes, S. C., Wilson, K. G., Gifford, E. V., Follette, V. M., & Strosahl, K. (1996). Experiential avoidance and behavioral disorders: A functional dimensional approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(6), 1152-1168.
Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Fang, A., & Asnaani, A. (2012). Emotion dysregulation model of mood and anxiety disorders. Depression and Anxiety, 29(5), 409-416.
Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
Jacka, M. J., Mitchell, N., & Perez-Parada, J. (2016). Incidence and prevalence of anxiety, depression, and Post-Traumatic Stress Disorder among critical care patients, families, and practitioners. Journal of Anesthesia & Intensive Care Medicine, 1(1), 1-4.
Kanwar, A., Malik, S., Prokop, L. J., Sim, L. A., Feldstein, D., Wang, Z., & Murad, M. H. (2013). The association between anxiety disorders and suicidal behaviors: A systematic review and meta-analysis. Depression and Anxiety, 30(10), 917-929.
Kessler, R. C., Aguilar-Gaxiola, S., Alonso, J., Chatterji, S., Lee, S., Ormel, J., ... Wang, P. S. (2009). The global burden of mental disorders: An update from the WHO World Mental Health (WMH) Surveys. Epidemiologia e Psichiatria Sociale, 18(1), 23-33.
Khadem, H., Haghi, S. A., Ranjbari, T., & Mohammadi, A. (2017). The moderating role of resilience in the relationship between early maladaptive schemas and anxiety and depression symptoms among firefighters. Practice in Clinical Psychology, 5(2), 133-140.
Klemanski, D. H., Curtiss, J., Mclaughlin, K. A., & Nolen-Hoeksema, S. (2016). Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy and Research, 41(2), 206-219.
Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equation modeling (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Lai, H. M., Cleary, M., Sitharthan, T., & Hunt, G. E. (2015). Prevalence of comorbid substance use, anxiety and mood disorders in epidemiological surveys, 1990-2014: A systematic review and meta-analysis. Drug and Alcohol Dependence, 154, 1-13.
Leahy, R. L., Tirch, D. D., & Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioners guide. New York: Guilford Press.
Lovibond, P. F. (1998). Long-term stability of depression, anxiety, and stress syndromes. Journal of Abnormal Psychology, 107(3), 520-526.
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343.
Maina, G., Mauri, M., & Rossi, R. (2016). Anxiety and depression. Journal of Psychopathology, 22, 236-250.
Martin, K. P., Blair, S. M., Clark, G. I., Rock, A. J., & Hunter, K. R. (2017). Trait mindfulness moderates the relationship between early maladaptive schemas and depressive symptoms. Mindfulness, 9(1), 140-150.
Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 43(10), 1281-1310.
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research: Design and interpretation. Thousand Oaks: Sage Publications.
Moroz, M., & Dunkley, D. M. (2019). Self-critical perfectionism, experiential avoidance, and depressive and anxious symptoms over two years: A three-wave longitudinal study. Behaviour Research and Therapy, 112, 18-27.
Mousavi, S. E., & Low, W. Y. (2015). The Relationships between Perceived Parental Rearing Style and Anxiety Symptoms in Malaysian Adolescents: The Mediating Role of Early Maladaptive Schemas. Journal of Depression and Anxiety, S2: 009.
Norton, P. J. (2007). Depression Anxiety and Stress Scales (DASS-21): Psychometric analysis across four racial groups. Anxiety, Stress & Coping,20(3), 253-265.
Roth, G., Assor, A., Niemiec, C. P., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2009). The emotional and academic consequences of parental conditional regard: Comparing conditional positive regard, conditional negative regard, and autonomy support as parenting practices. Developmental Psychology, 45(4), 1119-1142.
Schäfer, J. Ö., Naumann, E., Holmes, E. A., Tuschen-Caffier, B., & Samson, A. C. (2016). Emotion regulation strategies in depressive and anxiety symptoms in youth: A meta-analytic review. Journal of Youth and Adolescence, 46(2), 261-276.
Schmidt, N. B., Joiner, T. E., Young, J. E., & Telch, M. J. (1995). The schema questionnaire: Investigation of psychometric properties and the hierarchical structure of a measure of maladaptive schemas. Cognitive Therapy and Research, 19(3), 295-321.
Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2016). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(6), 978-991.
Shorey, R. C., Elmquist, J., Anderson, S., & Stuart, G. L. (2015). The relationship between early maladaptive schemas, depression, and generalized anxiety among adults seeking residential treatment for substance use disorders. Journal of Psychoactive Drugs, 47(3), 230-238.
Tandetnik, C., Hergueta, T., Bonnet, P., Dubois, B., & Bungener, C. (2017). Influence of early maladaptive schemas, depression, and anxiety on the intensity of self-reported cognitive complaint in older adults with subjective cognitive decline. International Psychogeriatrics, 29(10), 1657-1667.
Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2/3), 25-52.
Veit, C. T., & Ware, J. E. (1983). The structure of psychological distress and well-being in general populations. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(5), 730-742.
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales.Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070.
Yan, Y., Wang, J., Yu, W., He, L., & Oei, T. P. (2018). Young Schema Questionnaire: Factor structure and specificity in relation to anxiety in Chinese adolescents. Psychiatry Investigation, 15(1), 41-48.
Young, J. E. (1998). Young Schema Questionnaire-short form (YSQ-S) (On-line). New York: Cognitive Therapy Centre. (Available: http://www.schematherapy.com).
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitionerʹs guide. New York: The Guilford Press.
Zhang, X., Norton, J., Carrière, I., Ritchie, K., Chaudieu, I., & Ancelin, M. L. (2015). Risk factors for late-onset generalized anxiety disorder: results from a 12-year prospective cohort (the ESPRIT study). Translational Psychiatry, 5(3), e536.
_||_