ویژگیهای روانسنجی مقیاس رفتار زودانگیخته در دانش آموزان دبیرستانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریحیدر علی هومن 1 , شیرین کوشکی 2 , مهسا امیر بگلوی داریانی 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد روان سنجی
کلید واژه: اعتبار, روایی, تحلیل عاملی, زودانگیختگی,
چکیده مقاله :
بهمنظور بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و هنجار¬یابی مقیاس 46 مادّهای رفتار زودانگیخته (وایت¬ساید و لینام، 2001)، 560 نفر (281 دختر و 279 پسر) از دانش¬آموزان مقطع متوسطة شهر تهران به شیوة نمونه¬برداری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب شدند. نتایج نشان دادند با حذف دو مادّه، بهدلیل همبستگی منفی و ضعیف با کل مقیاس و بار عاملی کم، ضریب اعتبار مقیاس از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ، 77/0 است. تحلیل مؤلفه¬های اصلی با چرخش واریماکس به استخراج چهار عامل: فقدان تفکر پیشین، هیجان¬خواهی، فوریت و فقدان پشتکار منجر شد که 9/33 درصد واریانس را تبیین کردند. همبستگی مقیاس هیجانخواهی زاکرمن (زاکرمن و دیگران، 1978) با عامل هیجان¬خواهی مقیاس، معنادار بود (45/0=r) امّا با سایر عاملها معنادار نبود.
In order to investigate the practicality, reliability, validity, and norming of UPPS Impulsive Behavior Scale46 items Whiteside & Lynam, 2001), 560 high school students (281 females, 279 males) of Tehran were selected by multistage random sampling method. The results indicated that two items were omitted because of the negative and weak correlation with total score and weak factor loading. The reliability coefficient using Cronbach’s was 0.77. Using the principle component analysis and varimax rotation, four factors: lack of premeditation, sensation seeking, urgency and lack of perseverance, extracted which explained 33.9 percent of the total variance. Correlation between sensation seeking factor of the Impulsivity Scale with Zukerman Sensation Seeking Scale (Zackerman et al., 1978) was significant (r=0.45). Other factors of the Impulsivity Scale didn’t have significant correlations with Zukerman Sensation Seeking Scale.