آیا دانشجویان ایرانی در حال شکوفایی هستند؟
محورهای موضوعی : روان درمانگریمسعود نصرت آبادی 1 , محسن جوشن لو 2 , فاطمه محمدی 3 , خدیجه شاه محمدی 4
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
4 - دانشجوی دکترا دانشگاه تهران
کلید واژه: بهزیستی فاعلی, شکوفایی, سلامت روانی, پژمردگی,
چکیده مقاله :
بر مبنای الگوی کیز (2002) سلامت روانی به سه مقوله در حال شکوفایی، در حال پژمردگی و سلامت روانی نسبی تقسیم میشود. این پژوهش با هدف بـررسی این الگو در جمعیت ایرانی انجام شد. یک نمونه 424 نفری (226 دختر، 198 پسر) از دانشجویان دانشگاه تهران، سه مقیاس بهزیستی هیجانـی (کیـز، 2002)، بهزیستی روانشناختی (ریف و کیز، 1995) و بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) را تکمیل کردنـد. یافتهها آشکار ساخـت که در حـدود 16 درصد دانشجویان در حال شـکوفایی، 20 درصد در حال پژمردگی و 64 درصد از سلامت روانی نسبی برخوردار بودند. در الگوی سلامت روانی بین دو جنس تفاوت معناداری به دست نیامد.
Based on Keyes' Pattern (2002), mental health is divided into three categories: flourishing, languishing and relatively mentally healthy. This study aimed to explore the pattern in Iranian population. A sample of 424 (226 female, 198 male) students completed The Emotional Well-Being Scale (Keyes, 2002), Psychological Well-Being Scale (Ryff & Keyes, 1995), and Social Well-Being Scale(Keyes, 1998). Findings revealed that about 16% of students were flourishing, 20% were languishing, and 64% were relatively mentally healthy. No gender difference was found in the pattern of mental health.