فرایند تحول انواع خودمیان بینی براساس تحلیل محتوای کتابهای کودکان و نوجوانان
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی
دانشگاه تهران
کلید واژه: تحلیل محتوا, ادبیات کودک و نوجوان, انواع خودمیان بینی,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر، به تحلیل محتوای کتابهای کودکان و نوجوانان در سالهای 76-1374، در چهار گروه سنی، به منظور بررسی مراحل تحول انواع خودمیان بینی غیرمستقیم بر اساس نظریة پیاژه پرداخته شد. سی عنوان کتاب، از کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نمونة پژوهش را تشکیل داد. برای دسته بندی داده ها و تنظیم جدولها، از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها نشان دادند: 1) در اکثر کتابها، به ویژه در آثار نویسندگان ایرانی، از انواع خودمیان بینی غیرمستقیم استفاده شده است. 2) نویسندگان خارجی بیش از نویسندگان ایرانی، کودکان و نوجوانان را در راه خروج از خودمیان بینی یاری کرده اند. 3) میزان همخوانی نتایج این پژوهش با نظرات شورای عالی پژوهشنامة ادبیات کودک و نوجوان، پایین است و این امر به تفاوت دیدگاه داوران، نسبت دادنی است.
The development of different types of egocentrism were analysed on the basis of piagetian theory in the books published from 1996-1998 in four different age groups. The study was conducted through content analysis of a sample of 30 book titles selected from sources available at the Center for Intellectual Development of Children and Adolescents. Tabular and graphical representation of data were made using descriptive analysis. Results indicated: (1) In most books, specially those written by Iranian writers, different types of indirect egocentrism were portrayed, (2) Foreign writers have helped children to decentrate their egocentrism more than Iranian writers, (3) A very low level of inter-rated compatibility between judgments made by experts at the Supreme Council of Literature Research Documents could be attributed to the diverse view points of judges
_||_